Het nieuwe Salesforce1 is géén marketingstunt om het huidige product opnieuw in de markt te zetten, maar een geheel nieuwe oplossing, benadrukt het bedrijf. Salesforce1 wordt dinsdag op Dreamforce in San Francisco door topman Marc Benioff gepresenteerd en zal bedoeld zijn om bedrijven hun eigen “internet van consumenten” te laten aanmaken. Alle huidige klanten gaan automatisch naar de nieuwe dienst over.

Het nieuwe CRM-platform bevat tien keer zoveel API’s als het huidige Salesforce en zal ook nieuwe bouwstenen kennen waarmee bedrijven hun eigen gebruiksinterface kunnen opzetten, belooft marketingdirecteur Michael Peachey van het bedrijf. Daarnaast kent Salesforce1 een nieuwe mobiele applicatie waarmee gekochte toepassingen via de Salesforce.com AppExchange eindelijk op een uniforme manier kunnen worden gebruikt. Voor beheerders komt er een mobiele applicatie beschikbaar waarmee wachtwoorden op afstand gereset kunnen worden en gebruikerstoegang geregeld.

Nieuwe manier van consumenten benaderen

Dinsdag zal CEO Marc Benioff uit de doeken doen wat het bedrijf precies bedoelt met het “internet van consumenten”. Analist Ray Wang van Constellation Research laat alvast aan de IDG News Service weten dat bedrijven moeten onderkennen dat ze “niet langer producten en diensten verkopen, maar kopers moeten bedienen met ervaringen en resultaten”. Volgens Wang houdt dit in dat bedrijven vaker klanten op het juiste moment met de juiste informatie moeten bedienen in plaats van met een “real-time informatieinvasie” te komen. Salesforce1 zou op deze trend inspelen.