Marc Benioff bedankte Ellison voor het uitgebreid noemen van Salesforce in de keynote van zondag en wenste hem veel succes met de in zijn ogen gedateerde strategie. Oracle, dat zondag een private cloud-server introduceerde, is volgens Benioff totaal verkeerd bezig. “Een cloud in een doos? Een cloud zit nooit in een doos. Het is gewoon weer een nieuwe computer”, zei Benioff. Waar Ellison zegt dat hij Salesforce.com om verscheidene redenen niet als cloud kon zien, constateert Benioff juist dat Oracle geen cloud levert. “Als je cloud koopt, schaf je geen hard- en software aan. Oracle zegt nu dat zijn hard- en software ontworpen zijn om samen te werken, wij werken allang samen.”

'Niet hardware, maar diensten zijn de toekomst'

Grote computers van een miljoen dollar per stuk, zoals de Exalogic Elastic Cloud van Oracle, zijn volgens de CEO van Salesforce iets van het verleden. “Het draait niet langer om de traditionele leveranciers, maar om diensten die je kunt uitproberen en naar gebruik betaalt”, zegt Benioff. Hij wees erop dat zijn dienstverlening met 1500 servers werkt en dat dit voldoende is om 83.000 klanten te bedienen. “Als Salesforce niet bestaan had, dan waren er honderdduizenden extra computers bij klanten nodig geweest, niet alleen voor servers, maar ook voor zaken als backup, herstel en infrastructuur.”

Benioff waarschuwt bedrijven voor 'de cloud in schaapskleren'. “Kijk uit voor leveranciers die je een cloud aanbieden die niet efficiënt en democratisch is. Voor cloud is er geen handmatige integratie nodig en hoef je geen patches te draaien.” Daarna kwam enige nuance. “Het zou kunnen dat Oracle met hun supercomputers de opkomst van echte cloud wil frustreren. Niet zo gek, want we hebben een totaal andere visie op de cloud. Maar Larry Ellison is jarenlang mijn mentor geweest en als ik in zijn schoenen had gestaan, zou ik nu hetzelfde doen.”

Chatter 2 sociaal netwerk

Nadat hij voldoende met modder naar Oracle had gegooid, nam Benioff de tijd om samen met Michael Dell en zijn marketingmanager een nieuw product van het bedrijf te introduceren. Chatter 2 is de nieuwe versie van de collaboration tool die nu functionaliteit van Facebook en Twitter geïntegreerd heeft gekregen. Een bedrijf maakt een Chatter-account bij Salesforce aan en stelt daarmee werknemers in staat met elkaar te communiceren via een gebruiksinterface die als twee druppels water op Facebook lijkt. Medewerkers kunnen elkaar niet alleen berichten sturen, maar kunnen ook met klanten en partners over onderwerpen converseren. Zaken als presentaties kunnen daarnaast niet alleen uitgewisseld worden via een desktopapplicatie, maar ook via een mobiel apparaat op basis van Android, iPhone OS (iOS) of BlackBerry OS, en direct vanuit de applicatie geopend en bewerkt worden.

Bij Dell maken momenteel 35.000 medewerkers gebruik van de nieuwe versie van Chatter. Volgens John Miles, directeur bedrijfszaken bij de fabrikant, zullen binnenkort alle 100.000 medewerkers van het bedrijf de software gaan gebruiken en gaat het ook klanten vragen hetzelfde te doen. Benioff liet weten dat er bij Salesforce gewerkt wordt aan een generieke uitrol van Chatter, zodat het sociale netwerk op zakelijk gebied een directe concurrent gaat vormen van LinkedIn.