Uitgevers van publicaties op internet maken moeilijke tijden door. Net zoals bij andere internetbedrijven staan de investeerders die geld willen steken in hun product, niet langer in de rij. Het verslechterde economische klimaat zorgt er bovendien voor dat veel bedrijven terughoudender zijn met adverteren. Tot overmaat van ramp klikken de lezers steeds minder vaak op de advertentiebanners, waardoor het voor bedrijven nog minder aantrekkelijk wordt om te adverteren op een internetsite. Deze situatie is niet zonder gevolgen gebleven. Grote Amerikaanse nieuwssites, zoals die van CNN en The New York Times, ontsloegen in de afgelopen maanden personeel. Ook de opiniesite Salon moest onlangs de buikriem aanhalen. Een aantal redacteuren werd ontslagen en de salarissen gingen met 15 procent omlaag. Plannen voor een radioprogramma werden op de lange baan geschoven. "We doen wat we kunnen om winstgevend te worden in wat een zeer beroerde advertentiemarkt is geworden", aldus een woordvoerster van Salon destijds. Dinsdag lanceerde Salon nieuwe plannen om winstgevend te worden. In navolging van CNet zal ook Salon grotere advertenties gaan plaatsen. Deze grotere advertenties (336 x 280 pixels) nemen een groot deel van het beeldscherm in beslag en zijn daarom 'niet te missen'. Volgens onderzoek van EyeTracking.com besteden de lezers meer aandacht aan deze advertenties en zijn ze een stuk effectiever dan de traditionele banners. Voor lezers die de grote advertenties irritant vinden, biedt Salon de mogelijkheid om een betaald abonnement te nemen op het veelgeprezen magazine. Vanaf april wordt het mogelijk om tegen betaling van 30 dollar per jaar toegang te krijgen tot een advertentievrije versie van Salon. Bovendien krijgen de abonnees 'exclusieve content', die niet beschikbaar is voor de lezers die niet betalen. Volgens David Talbot van Salon zijn de nieuwe opdringerige advertenties en de invoering van betaalde abonnementen onvermijdelijk. "Zoals we nu allemaal weten, heeft het internet niet alle regels veranderd. Een vrije pers heeft zijn kosten", schrijft hij in een toelichting op de plannen op de site van Salon. "Een dagelijkse krant publiceren is, zelfs op het web, een dure aangelegenheid. Medewerkers en freelancers moeten worden betaald, bandbreedte moet worden ingekocht en servers onderhouden." Of het abonnementensysteem zal werken, is nog maar de vraag. In het verleden was Slate, de belangrijkste concurrent van Salon, weinig succesvol met het heffen van abonnementsgeld. Het in maart 1998 begonnen experiment om alleen betalende abonnees toegang te geven tot de site moest al na een jaar worden stopgezet. Slate had op dat moment 20.000 abonnees; de meeste lezers waren overgelopen naar Salon. De inkomsten uit abonnementen wogen daardoor niet op tegen de inkomstenderving door het afgenomen aantal advertenties op de site. Scott Rosenberg van Salon heeft echter goede hoop dat Salon wel succesvol zal zijn. "We hebben het gevoel dat de tijden zijn veranderd. Het idee dat er op de lange termijn niet zoveel keuze en kwaliteit zal zijn, is nu veel wijder verspreid bij het publiek. Online lezers zijn daarom bereid om ervoor te betalen."

Eerdere relevante berichten:
Eazel zet helft personeel op straat (14 maart 2001)
Sapenda krimpt buitenlandredactie in (01 februari 2001)
RTL begint eigen nieuwssite met video (31 januari 2001)