Salon introduceerde een half jaar geleden een betaalde versie van zijn site, Salon Premium, in een poging naast de almaar dalende advertentieinkomsten ook inkomsten van lezers te verkrijgen. Tegen betaling van 30 dollar per jaar 9of 50 dollar voor twee jaar) kregen gebruikers toegang tot enkele exclusieve columns en verhalen, die niet op de gratis versie verschenen. Abonnees konden bovendien een (deels) bannervrije versie van Salon bekijken. Nu herstel van de advertentiemarkt uitblijft, zet het online magazine zwaarder in op het betalingsmodel. Voortaan zal ook een groot deel van de reguliere berichtgeving, waaronder de politieke verslaggeving, exclusief bij Salon Premium ondergebracht worden. Volgens hoofdredacteur David Talbot zijn de reclame-inkomsten op dit moment slechts goed voor de helft van Salons budget, dat volgend jaar op 7,5 miljoen dollar ligt. De andere helft moet door de lezers opgebracht worden. Tegen de New York Times verklaart Talbot te streven naar 250 tot 300 nieuwe abonnees tot het eind van het jaar. Op dit moment telt Salon Premium 15.500 abonnees. Volgens Talbot hebben nogal wat lezers Salon verzocht de plannen te herzien, met het oog op de ontwikkelingen sinds de terreuraanslagen van 11 september. Maar die ontwikkelingen maken de stap juist noodzakelijk, aldus de hoofdredacteur. Salon heeft naar eigen zeggen aanzienlijk geïnvesteerd in de verslaggeving over de Amerikaanse `oorlog tegen het terrorisme', onder meer door verslaggevers naar het Midden-Oosten te sturen. Salon is een van de oudste en meest gerespecteerde publicaties op internet, maar is er nog altijd niet in geslaagd het break-evenpunt te bereiken. Halverwege dit jaar was het verlies van het beursgenoteerde Salon sinds de oprichting in 1995 opgelopen tot 68 miljoen dollar.