Dit hebben de twee bedrijven donderdag bekendgemaakt. Het gaat om AMD's HyperTransport-bus en om AMD's nieuwe x86-64 architectuur voor 64 bits-chips. Transmeta zal beide technieken gaan gebruiken in nieuwe series chips. HyperTransport is de interface die de chips op het moederbord gebruiken om te communiceren met andere elementen die niet op de CPU (Central Processing Unit) zitten. Deze technologie wordt behalve door AMD ook door bedrijven als Cisco, Broadcom, Sun en NVidia omarmd. De HyperTransport-bus is maximaal 48 keer zo snel als de standaard input/output-bus. Volgens AMD is het niet de bedoeling dat de HyperTransport-bus de bestaande bus-technologie - PCI-X - compleet zal vervangen. De technieken kunnen volgens de chipmaker uitstekend naast elkaar blijven bestaan. PCI-X werd door IBM, Hewlett-Packard en Compaq ontwikkeld.

x86-64

Verder verleent Transmeta officieel haar steun aan AMD's x86-64 architectuur die de basis zal vormen voor AMD's nieuwe Hammer-chips die in de tweede helft van het volgend jaar op de markt worden gebracht. Dit zijn geavanceerde chips voor de servermarkt, die het moeten gaan opnemen met Intels Itanium-chips, die eveneens gebruik maken van een 64 bits-technologie.Transmeta stelt meer in de techniek van AMD te zien dan in die van Intel. Het voordeel van de oplossing van AMD zou zijn dat er veel minder aanpassingen nodig zijn in de software. "Om het maximale uit de Itanium te halen, moet je al je software vervangen door nieuwe", zo zegt David Diztel van Transmeta.