Tijdens een perspresentatie in Amsterdam liet Samsung weten dat het tien tot vijftien procent van de Nederlandse markt voor mp3-spelers in handen heeft. De nummer drie op de markt, Creative, heeft ongeveer tien procent.

Volgend jaar wil Samsung nog verder groeien. "Dan willen we de vijftien procent zeker halen," zegt Tristan van Overbroek, marketing manager voor digitale media bij Samsung. Naar eigen zeggen groeit de mp3-verkoop van het Zuid-Koreaanse bedrijf zo'n 158 procent.

Volgens Van Overbroek heeft Apple in Nederland met zijn iPod een marktaandeel van nipt 55 procent, aanzienlijk lager dan in andere landen. "De populariteit van de iPod is direct gebonden aan het gebruik van Apple's muziekwinkel iTunes," zegt Van Overbroek. "Nederlanders zijn nogal zuinig en downloaden nog erg veel illegaal. De iPod scoort daardoor lager op de Nederlandse markt."

Samsung zegt van die zwakte te profiteren. In Amsterdam werd vanochtend onder meer de nieuwe YP-P2 gedemonstreerd, een speler met breedbeeldscherm die non stop 35 uur muziek en vijf uur video's afspeelt.

Dit najaar hoopt Samsung vooral veel lcd-televisies te verkopen. De groei wordt geraamd op 54 procent. Volgend jaar verwacht het bedrijf een afname van de groei door marktverzadiging.

Samsung hoopt de zakelijke markt voor mobiele telefonie voortaan wat beter te bedienen met de zojuist gelanceerde i620, een hsdpa-toestel met iPod-achtige wielbesturing. Het tri-band toestel werkt met Windows Mobile 6.0, heeft Windows Live Messenger en push email aan boord.

Volgens Paul Wilkins, verantwoordelijk voor de verkoop- en marketingactiviteiten van de telecom divisie, zit Samsung goed op het consumentenvlak in de hogere prijsklasse, "maar zijn we helaas nog een kabouter in de zakelijke markt." Met een verkoopprijs van 499 euro hoopt Samsung met de i620 evenwel op een 'doorbraak'.