Samsung heeft actief mensen benaderd om concurrent HTC in zijn thuismarkt Taiwan slecht op de kaart te zetten. Zij ontvingen een vergoeding om slechte reviews te schrijven over de apparaten van HTC, en tegelijkertijd de smartphones en tablets van Samsung te prijzen.

Samsung geeft toe dat het “ongelukkige incident” heeft plaats gevonden. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft nog geen mededeling ontvangen van de Taiwanese FTC, dat de zaak eerst onderzoekt en een boete kan uitdelen van NT$25 miljoen, omgerekend zo’n 637.00 euro, wanneer het Samsung op alle fronten schuldig bevindt.

Evil marketing

De misleidende HTC-klachten kwamen aan het licht door een onderzoek van de lokale site TaiwanSamsungLeaks.org, die documenten bemachtigde waaruit blijkt dat Samsung actief studenten rekruteert en hen betaalt om HTC in online reviews te bekritiseren en Samsung te prijzen, meldt de News Service van Webwerelds uitgever IDG.

Om deze ‘evil marketing’ te bewijzen, publiceerde de website een overzicht van de vervalste negatieve reviews. Deze kwamen ogenschijnlijk online via een door Samsung ingehuurd marketingbureau, dat lokale gadgetsites bestookte met HTC-klachten.

‘Transparant en eerlijk’

Zo klaagt een gebruiker zogenaamd over de HTC One X-smartphone van zijn vriendin die voortdurend zou crashen, en hoe de Galaxy Note van Samsung superieur is ten opzichte van de HTC Sensation XL. Ook zijn er gefalsificeerde benchmarks gepubliceerd waaruit blijkt dat de batterij en graphics van de One X aantoonbaar minder presteren dan de Samsung Galaxy SIII.

“Samsung Electronics Taiwan (SET) staakt alle marketingactiviteiten die betrekking hebben op het anoniem posten van commentaar”, schrijft Samsung in een statement op zijn lokale Facebook-pagina.

Het bedrijf zegt te streven naar transparante en eerlijk communicatie met consumenten en wil voorkomen dat het probleem zich in de toekomst opnieuw voordoet. HTC zelf meldt dat het “passende maatregelen” niet uitsluit om het bedrijf en zijn consumenten te beschermen.