Het einde van de presidentiële otofoto is in zicht. Het Witte Huis is namelijk woedend na weer een zogenaamd spontaan mobiel zelfportret (selfie) van honkbalspeler David Ortiz met de Amerikaanse president Obama. Bij een bezoek aan het Witte Huis nam Ortiz de foto terloops, maar achteraf bleek dit een sluwe marketingtruc van Samsung.

Ortiz blijkt een dag eerder een sponsorcontract te hebben getekend met de Zuid-Koreaanse fabrikant. Volgens woordvoerders van Obama wist de president niets van de actie en zijn er inmiddels advocaten ingeschakeld, meldt New York Post.

Obama kwam eerder in opspraak door een selfie met de Deense premier Helle Thorning-Schmidt en de Britse premier David Cameron op de herdenking van Nelson Mandela.

Probleem met het Witte Huis

Het Witte Huis overweegt nu een verbod op selfies met de president. "Misschien is dit het einde van alle selfies. De president wist duidelijk niets af van de connectie met Samsung", zei Witte Huis-adviseur Dan Pfeiffer gisteravond tegenover de televisiezender CBS. "Iemand die het portret van Obama gebruikt voor de promotie van een product heeft een probleem met het Witte Huis."

Na de stunt onthulde Samsung dat het bedrijf een marketingdeal met Ortiz heeft. Werknemers van het bedrijf hadden de honkbalspeler instructies gegeven hoe foto's kunnen worden gedeeld met fans. Ortiz ontkent overigens dat de foto met Obama onderdeel is van de Samsung-deal. Hoe dan ook, de stunt werkte en is intussen al 42.600 maal geretweet.