Na het opheffen van het door migratieproblemen geplaagde Web-log.nl komt mediaconcern Sanoma met een nieuw eigen blogplatform. De opzet hiervan is wel heel anders dan het algemene en publieke Web-log (later hernoemd naar Weblog). Het nieuwe Blogtoday.nl is namelijk gericht op content over specifieke onderwerpen: beauty, mode en lifestyle.

Merkenkoppeling

Daarmee haakt de nieuwe site aan op bestaande titels van uitgeverij Sanoma. "Voor dit netwerk worden bloggers geselecteerd die gaan samenwerken met bestaande merken van Sanoma als Grazia, Styletoday, Marie Claire en Fashionista", meldt het bedrijf in zijn persbericht.

Het gaat dan ook niet om een open blogplatform waarop elke geïnteresseerde een account kan aanmaken en vervolgens berichten plaatsen. Dit in tegenstelling tot Sanoma's Web-log.nl, wat na een woelig bestaan met moeizame migratie uiteindelijk is opgeheven. Bloggers die hun content voor de deadline van 1 maart wisten te exporteren, konden daarmee zelf naar bloghoster WordPress.com gaan.

Advertenties

Mediaconcern Sanoma heeft met zijn nieuwe, nauw gedefinieerde blogplatform een gericht businessplan. "Beauty-, fashion- en lifestylebloggers hebben veel invloed op het koopgedrag van hun trouwe volgers. En zijn dus relevant voor adverteerders." Om de individuele bloggers en hun lezers te voorzien van advertenties "lanceert Sanoma vandaag een nieuw initiatief: het influencersnetwerk Blogtoday.nl."

De koppeling van al bekende bloggers op het gebied van mode, lifestyle en schoonheid - met elk al een flink digitaal bereik - aan de Sanoma-merken en adverteerders moet wederzijds profijt opleveren, aldus de aanbieder van de nieuwe blogsite.

6 nu, 30 in 2013

Het blogplatform staat al live, nu eerst met zes geselecteerde auteurs. Dit zijn mode-, lifestyle- en schoonheidsbloggers Byaranka, Helen van Beautyill, Everythingtim, Anne van Yourlittleblackbook, Mimi van Mimifashionland.com, en Negin Mirsalehi. Zij zijn allen al flink actief op eigen blogsites en online-kanalen als YouTube, Instagram en Facebook. In de loop van dit jaar wil Sanoma komen tot een totaal van minstens dertig bloggers.

“Bloggers blijven eigenaar van hun blog,” stelt de verantwoordelijke uitgever Marijn Luchtman in het persbericht. “Wij doen de verkoop van advertenties, de marketing en promotie. Daarnaast helpen wij met het verbeteren van de site en het verhogen van de traffic zodat ze nog interessanter worden voor adverteerders."