Volgens Schaper is de Europese ict-markt de grootste ter wereld. Toch komen de meeste oplossingen voor bedrijfsinfrastructuren uit de Verenigde Staten en andere niet-europese landen. Het hoofd van de onderzoeksafdeling denkt dat er wel nog een hoop mogelijkheden liggen voor Europese it-bedrijven. Die ziet hij vooral op het gebied van webapplicaties en Business Inteligence (BI). Bedrijven die in die markt willen stappen zullen daar wel snel mee moeten zijn.

Naast de mogelijkheden voor it-bedrijven die dergelijke oplossingen aanbieden moet er volgens Schaper het een en ander veranderen in de it-infrastructuur van bedrijven. Ze zouden moeten inspelen op het 'internet van de toekomst'. De onderzoeker doelt op een aantal ontwikkelingen die de it-infrastructuur gaat veranderen. Doordat het 'internet of things', de manier waarop fysieke apparaten zoals bijvoorbeeld keukenapparatuur en auto's met elkaar communiceren, steeds omvangrijker moet er steeds meer informatie verwerkt worden. "Daarvoor is een schaalbaar, robuust en betrouwbaar afleverplatform nodig", aldus Schafer. "De meeste van die platformen zijn nu nog bedrijfseigen, die structuur moet doorbroken worden."

Logistieke sector

De vice president of research denkt dat er op dit moment vooral vooruitgang kan worden geboekt in de logistieke sector. "In die sector kan er nog een hoop geoptimaliseerd worden. Als er bijvoorbeeld iets op dreigt te raken in een van de pakhuizen dan moet daar meteen een melding van komen. Die informatie kan sneller worden doorgegeven dan nu gebeurt."

Dat kan volgens Schafer door in te spelen op een vijftal trends: semantische technologie, het integreren van it-oplossingen, het uitbreiden van 'embedded systemen, het netwerk van sensoren (bv. RFID-chips) uitbreiden, en bedrijfsapplicaties verder ontwikkelen. Het verbeteren van de it-infrastructuur zou niet alleen op logistiek gebied noodzaak zijn. Ook op commercieel vlak ziet hij mogelijkheden voor grote verbeteringen. In beide sectoren kunnen producties processen afgeslankt en groener worden. Daardoor kan er sneller, effici├źnter en goedkoper gewerkt worden.

Auto's

Al voorbeeld van het optimaliseren van infrastructuur voert Schafer embedded systemen in auto's op. "Auto's kunnen omgevingsfactoren in zich opnemen en aan elkaar doorgeven. Bijvoorbeeld de omstandigheden van het wegdek. Als die informatie snel bij andere auto's komt kunnen ongelukken worden voorkomen", aldus de onderzoeker. Volgens hem kunnen er mogelijk ook minder files komen door deze structuren.