Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Nucleus Research dat maandag is gepubliceerd. De conclusies zijn vernietigend voor Europa's grootste softwarehuis. Maar liefst 57 procent van de 21 onderzochte klanten van SAP gebruiken, blijkt namelijk de investering er nog niet uit te hebben (Return of Investment, ROI). SAP maakt zogenoemde e-business-software. Het Duitse concern geniet bekendheid om zijn ERP (Enterprise Resource Planning) software, waarmee bedrijven hun hele bedrijfsvoering moeten kunnen automatiseren. Onderdeel hiervan zijn pakketten als mySAP CRM (Customer Relationship Management), mySAP SRM (Supplier Chain Management) en mySAP PLM (Product Lifecycle Management). De voordelen van al deze dure pakketten zijn echter niet evident, zo blijkt uit het onderzoek. Klanten stellen veel geld kwijt te zijn met onder meer de implementatie en ondersteuning van de bedrijfssoftware en het trainen van het eigen personeel. In een reactie tegenover de Financial Times noemt SAP het onderzoek `onwetenschappelijk'. Het Duitse bedrijf stelt dat de mening van 21 klanten van de in totaal 19.000 geen goede basis voor conclusies is. Verder stelt SAP zelf te werken aan een methode om de ROI te meten.