Dat vernam zakenkrant de Wall Street Journal uit bronnen betrokken bij onderhandelingen tussen het Duitse ERP-softwarebedrijf en de autobouwer. DaimlerChrysler sloot zich vorige week aan bij een partnerschap van Ford en General Motors voor het opzetten van een online handelsmarkt. De Duits/Amerikaanse autobouwer is echter de enige die nog geen technologiepartner heeft benoemd, SAP hoopt uitverkoren te worden. Ford werkt samen met Oracle. General Motors heeft Commerce One als partner. Volgens The Wall Street Journal zijn er 'intensieve gesprekken' geweest tussen SAP en DaimlerChrysler over een samenwerking op het gebied van e-commerce. Toen het autoconcern zich voegde bij Ford en General Motors startte onderzoeken naar mogelijkheden om SAP deel te laten nemen in de partnerschap. DaimlerChrysler is nog in gesprek met een andere partij, meldt The Wall Street Journal. SAP zou echter een goede aanbieding voorbereiden waarbij het autoconcern een aandeel krijgt in het nieuw te vormen bedrijf en alle hulp met het online zetten van al haar handelsactiviteiten. Een beslissing zou binnen vier of vijf dagen vallen, aldus bronnen van de Amerikaanse zakenkrant. SAP is wereldmarktleider op het gebied van Electronic Resource Planning (ERP) software. Het is opmerkelijk dat het bedrijf nog niet betrokken is bij het opzetten van de online handelsmarkt van de autofabrikanten. Volgens schattingen gaat het om 's werelds grootste elektronische marktplaats waar honderden miljarden dollars om zullen gaan. De marktwaarde bij beursgang van de handelsplaats zelf zou binnen enkele jaren 30 tot 40 miljard dollar kunnen bedragen, schatten analisten.Eerdere relevante berichten: Grote automakers combineren krachten op internet (28 februari 2000)