"We verdommen het gewoon om verlies te maken", zo motiveert Kees Zegers van Sapenda de beslissing om de redactie die de buitenlandse edities van de Sapenda-nieuwsbrieven verzorgt, in te krimpen. Sapenda geeft op dit moment nieuwsbrieven uit in Duitsland, Italië en Frankrijk. Binnenkort moeten daar nieuwsbrieven in Polen, Groot-Brittannië, Portugal en Spanje bijkomen. De buitenlandse edities van de Sapenda-nieuwsbrieven zullen in het vervolg alleen maar headlines (krantenkoppen bijvoorbeeld) bevatten, in plaats van samenvattingen van het nieuws. De Nederlandse Sapenda-nieuwsbrieven zullen niet veranderen. "We zijn een winstgevend bedrijf. We zouden dus wel gek zijn als we onze strategie in Nederland zouden wijzigen." Wel heeft Sapenda plannen om over twee maanden ook in Nederland een nieuwsbrief te lanceren met headlines, à la de nieuwsbrief met krantenkoppen van Kranten.com. "Maar we zullen de nieuwsbrief wel aanvullen met eigen redactionele inhoud." In het buitenland ontstaat steeds meer scepsis over de mogelijkheden om met nieuws op internet geld te verdienen. Grote Amerikaanse nieuwssites, zoals die van CNN en The New York Times, ontsloegen onlangs personeel. "Ik word zo moe van dat gelul dat er met content op internet geen geld te verdienen zou zijn. Wij bewijzen dat het wel kan." Zegers' optimisme over de mogelijkheden om met nieuws geld te verdienen, wordt gedeeld door krantenuitgever PCM en de Holland Media Groep (HMG). Beiden komen deze zomer met een eigen nieuwssite. Zegers die eerder de nieuwssite Nu.nl opzette, geeft de twee projecten weinig kans. "PCM gaat er zeker geen geld mee verdienen en ook over de nieuwssite RTLNieuws.nl heb ik mijn twijfels. Geen hond zit op video te wachten. Mensen willen gewoon meteen wat op hun scherm hebben staan als ze ergens op klikken."