Internationaal opererende bedrijven zien in internet een mooi alternatief. De it-afdeling van menig bedrijf kijkt dan ook nog eens kritisch naar de gebruikte apparatuur. Althans, dat stelt Scott Anderson, directeur van softwarefabrikant Akamai. "Veel organisaties evalueren nu de internetstrategie door SARS." De topman denkt dan ook dat de bezorgdheid naar aanleiding van de longziekte zijn bedrijf in de kaart kan spelen. Akamai beheert wereldwijd diverse `cacheservers'. Speciale software van het bedrijf zorgt er vervolgens voor dat content snel beschikbaar is, ook voor internetters die ver van hun provider wonen. Volgens Peter Hulleman, analist bij IDC, zijn de klanten van Akamai echter niet te vergelijken met het gemiddelde bedrijf. Ook ziet Akamai zijn omzet toenemen omdat breedband steeds breder beschikbaar komt. "Bedrijven kijken nu hoe zij er nu voor staan. Dit zal echter niet leiden tot meer uitgaven aan netwerken", aldus de analist. "Als je kijkt naar het totale kostenplaatje, zie je dat computers, servers en software de grootste kostenpost zijn. Netwerken blijven dus een beetje ondergeschikt." Volgens Hulleman zijn er andere factoren die meer invloed kunnen hebben op de netwerkverkopen, zoals de groeiende interesse voor thuiswerken.