De schrijversstaking die de tv- en filmindustrie in Amerika al sinds begin november in haar greep houdt, heeft onvoorziene gevolgen.

Steeds meer broodschrijvers keren zich af van de vermaledijde studio's en zoeken investeerders die hun ideeën via andere weg kunnen realiseren en tegen een betere vergoeding. En het web biedt hun daarvoor ongekende kansen, zo bericht de LA Times.

Met de opkomst van online video en de neergang van bioscoopbezoek en dvd-verkoop, krijgen de schrijvers steeds minder royalty's voor hun pennenvruchten. De studio's houden vol dat het bedrijfsmodel rond distributie van webvideo nog te onvast is om een groter inkomstenaandeel aan de scenaristen af te dragen. Dit is een van de belangrijkste twistpunten die leidde tot de staking.

Positieve uitzondering is trouwens Viacom, dat aan de makers van South Park vijftig procent van de inkomsten afstaat die de cartoonserie online genereert.

Internet startups

Meer en meer schrijvers nemen nu het recht in eigen hand en doen daarbij een beroep op hun ondernemersgeest en het internet. In anderhalve maand tijd hebben al minstens zeven startups het licht gezien die een onafhankelijk en 'internetcentrisch' bedrijfsmodel omarmen om shows en films te verspreiden. Studio's, bioscopen en tv's hebben afgedaan: internet en webvideo zijn de toverwoorden.

Voor kleine productiebedrijven en investeerders die zich specialiseren in 'filmdistributie 2.0' zijn het gouden tijden. "De mediaconcerns drijven ons in de armen van mensen die juist volledig buiten het studiosysteem om werken", stelt een tv-showschrijver smalend. "We zijn nog een financiële injectie, een paar servers en twee creatievelingen verwijderd van ons eigen YouTube-kanaal. En daar hebben de studio's niets te vertellen."