In opdracht van Ilse deed CyberSubmarine aan de vooravond van de introductie van de vernieuwde zoekmachine onderzoek naar de tevredenheid van gebruikers. Zo'n 94 procent zou `lovend' zijn over de nieuwe zoekmethode, waarin een grote rol is weggelegd voor redacteuren. Ilse claimt dat met de nieuwe methode anderhalf keer zoveel websites als voorheen worden doorzocht. Bovendien zouden de resultaten veel relevanter zijn. Volgens Voelspriet.nl, volger van zoekmachines, kan Ilse haar claims nog lang niet waarmaken. "De vernieuwde zoekmachine Ilse geeft bijna vijftig procent minder antwoorden dan voorheen. Ilses objectief bedoelde internetgids bevat commerciële informatie en is bovendien incompleet. Verwijzingen naar startpagina's doen regelmatig niet terzake", zo stelt Voelspriet naar aanleiding van een eigen onderzoek. In de oude situatie kwamen er na de opgave van populaire zoektermen als `auto' of `vakantie' veel meer resultaten bovendrijven dan in de nieuwe. Verder stelt Voelspriet dat Ilse nog altijd met totaal niet relevante sites komt aanzetten. Zo levert het zoekwoord 'trap' als hoogste zoekresultaat een radardetector op. Tot slot worden er vraagtekens gezet bij de objectieve informatie die Ilse zou geven. De nieuwe internetgids van Ilse zou bestaan uit verkapte advertenties. Bert Wiggers van Ilse is niet onder de indruk van de kritiek. "Je kan altijd wel wat vinden als je maar hard genoeg zoekt." Wiggers houdt vol dat de nieuwe database groter is dan de oude, maar voegt daaraan toe dat de grootte van de index geen doel op zich is.