Toen Scoble het management van Microsoft jaren geleden vroeg waarom het bedrijf zich niet richtte op de nieuwe web 2.0-omgeving, ontving hij een brief van tweeduizend woorden 'waarin 13 keer het begrip 'business value' stond' en waarin Microsoft uitlegde dat het risico dat web 2.0 een modegril zou blijken, te groot was om er in te investeren.

Bovenal verwijt Scoble Microsoft en Ballmer arrogantie. Ballmer zou gezegd hebben dat 'er niet meer technologie in Facebook kan zitten dan wat tientallen mensen in een paar jaar zouden kunnen schrijven'. Die arrogantie geeft volgens Scoble 'alles aan wat er mis is met de aanpak van Microsoft'.

"Toen ik bij Microsoft werkte, hoorde ik zulke uitspraken keer op keer van ontwikkelaars en managers die nóg steeds niet effectief kunnen concurreren met Wordpress, Flickr, Skype, Youtube of een van de andere ontwikkelingen waarvan Microsoft de afgelopen jaren heeft gezegd het ook in een paar weken te kunnen bouwen."

Community

Scoble noemt verder eBay als voorbeeld van een site waarvan het potentieel niet op tijd herkend is. Waarom hebben de tientallen concurrenten van eBay nauwelijks succes, vraagt Scoble zich af. "Omdat eBay helemaal niet om de technologie draait, maar om de community. Zolang je er niet in slaagt om alle kopers en verkopers tegelijkertijd over te laten stappen, kun je de markt nooit van eBay afpakken." Datzelfde geldt voor Facebook: ook daar is een loyale gemeenschap.

Scoble haalt nog een uitspraak van Ballmer aan. "Ik denk dat sociale netwerken wel een beetje van de grond komen, maar er is ook een zekere grilligheid, een grillige aard rondom alles dat eigenlijk alleen jongeren aanspreekt", zo zou Ballmer tegenover de Times Online verklaard hebben. "Ik ben 42 en dus niet jong te noemen. En Facebook spreekt veel mensen in mijn sociale netwerk en mijn leeftijdsgroep aan", werpt Scoble de uitspraak van Ballmer tegen.

Scoble adviseert Ballmer dan ook om er vaker op uit te gaan. "Dat krijg je ervan als Microsoft-bestuurders nauwelijks uit hun ivoren torens komen." Maar toch zit er volgens Scoble mogelijk een addertje onder het gras. "Door dit alles krijg ik het idee dat Ballmer een boodschap probeert over te brengen aan Facebook-baas Zuckerberg. Namelijk dat diens prijs te hoog is", aldus Scoble. Ballmers smalende woorden over sociale netwerken zouden dus ook gewoon een onderhandelingsstrategie kunnen zijn.