"We hebben besloten de productie van de Dreamcast spelconsole in maart 2001 stop te zetten", zei COO Hideki Sato van Sega woensdag op een persconferentie. Het bedrijf gaat zich herstructureren en wil zich gaan richten op de ontwikkeling van software. Slechte verkoopcijfers in de laatste negen maanden van 2000 en teleurstellende verkoopcijfers tijdens de kerstperiode in de Verenigde Staten, hebben de doorslag gegeven om de ommezwaai naar software te maken. Het afgelopen jaar verkocht Sega in totaal 2,32 miljoen spelcomputers. Sony daarentegen heeft sinds februari 2000 wereldwijd 6,4 miljoen PlayStation2-machines verkocht. Met de focus op het ontwikkelen van software wordt Sega een platform-onafhankelijke softwareproducent. Dit betekent dat het ook spellen gaat produceren voor concurrenten als Sony's PlayStation en Nintendo's GameBoy. Ook wil Sega spellen gaan maken voor de nieuwe Xbox van Microsoft. Daarnaast denkt het bedrijf zich te kunnen gaan richten op de markt van personal computers en mobiele telefoons. Sega heeft het gas stevig ingedrukt. Het verwacht al in maart van dit jaar spellen voor de GameBoy Advance uit te kunnen brengen en denkt nog voor 2002 met twee andere spellen te komen. Ook zijn vier spellen voor de PlayStation2 in ontwikkeling, waaronder een versie van Virtual Fighter 4. Java-spellen voor Motorola en Palm volgen later dit jaar. Isao Okawa, CEO van Sega, geloofde heilig in het succes van Dreamcast bij de lancering in 1998. Hij neemt het zichzelf kwalijk dat Dreamcast niet geworden is waarop hij gehoopt had. Om Sega te ondersteunen, heeft hij aangekondigd 85 miljard Yen (ruim 1,5 miljard gulden) uit zijn eigen aandelenbezit aan Sega te schenken.