Omdat de Segway is opgebouwd uit geavanceerde zelfbalancerende technologie, waarbij het sturen intuïtief gebeurt, bleek het lange tijd lastig om de juiste classificatie voor voertuig vast te stellen. Het apparaat was daarom lange tijd verbannen van de openbare weg.

De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Justitie zullen de Segway vanaf deze zomer toelaten op de openbare weg. Op de straat geldt dan een maximum snelheid van 25 kilometer per uur. Gehandicapten mogen het voertuig ook op het trottoir besturen, maar moeten de snelheid dan beperken tot 6 kilometer per uur. De ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat) hebben dit laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Trage procedure

De Segway was tot 1 januari 2007 toegestaan op het fietspad toegestaan met een maximum snelheid van 6 kilometer per uur. Na die datum was de sta-scooter taboe op de openbare weg verbannen en konden eigenaren hem alleen op privé-terrein gebruiken.

De Nederlandse importeur had eerder geklaagd over de trage goedkeuringsprocedure in Nederland. Het ministerie zou de goedkeuring nodeloos voor zich hebben uitgeschoven.

Verzekeringsplicht

Voor de verzekering wordt de Segway wordt geclassificeerd als motorrijtuig, waardoor bestuurders verplicht een aansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten. Voor de verkeersregels wordt hij beschouwd als een brom- en snorfiets. Een helm is niet verplicht, maar het niet is toegestaan om met twee of meer Segway's naast elkaar te rijden.

Kenteken verplicht

De scooters moeten ook een kenteken aanvragen, zodat de identiteit van de eigenaar eenvoudig te achterhalen is. Omdat het voertuig al over enkele maanden de weg op mag, hebben de ministers aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gevraagd om met spoed een uitvoeringstoets naar het invoeren van het nieuwe kenteken te doen.

Segway-hype

De Segway zorgde in 2002 wereldwijd voor een grote mediahype, vooral op internet. Enkele malen heeft de fabrikant tienduizenden exemplaren teruggehaald vanwege softwarefouten, die onder meer spontaan achteruit rijden veroorzaakten.

In augustus 2007 kreeg Webwereld-medewerker Brenno de Winter de politie op zijn dak toen hij tegen de wil van de Nederlandse Spoorwegen foto's maakte van een Segway op Utrecht Centraal. Nederland is een van de laatste Europese landen waar de Segway niet in het openbaar is toegestaan.