Dit blijkt uit onderzoek van twee Australische universiteiten. Professor Amanda Spinks van de Technische Universiteit van Queensland, die het onderzoek uitvoerde in samenwerking met de Pennsylvania State University, lichtte het onderzoek toe in de Sydney Moning Herald.

Volgens de hoogleraar is het aandeel van seksgerelateerde zoekopdrachten sinds het midden van de jaren negentig, gedaald van 17 tot 3,8 procent. Dit kan volgens Spinks verklaard worden doordat tegenwoordig een groot deel van de samenleving, man en vrouw en jong en oud, online is en niet meer zoals begin jaren negentig voornamelijk 'jonge mannelijke nerds'.

Ook is door de populariteit van internet het aanbod van informatie enorm uitgebreid. Doordat de beschikbare informatie veranderde, groeide het besef bij mensen dat ze ook andere dingen online konden vinden, aldus Spinks.

Voor het onderzoek werden 30 miljoen zoekopdrachten onderzocht van zoekmachines als Altavista, Alltheweb, Ask.com, Excite en Dogpile. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op Amerikaans en Europees gebruik van de zoekmachines.

Volgens Spinks neemt de tijd die mensen gemiddeld aan een online zoektocht besteden toe. Toch zoeken veel mensen minder dan een minuut, aldus Spinks.

Uit het onderzoek blijkt dat zakelijke onderwerpen en begrippen die te maken hebben met het kopen en verkopen van producten op internet, met zo'n 30 procent van alle zoekopdrachten verreweg het populairst zijn. Na deze thema's volgen mensen, reizen, plaatsen, computers en internet, gezondheid, onderwijs en dan pas entertainment.