De Nederlandse domeinbeheerder krijgt veel klachten over Freehosting, met ruim 30.000 .nl-domeinen de op één na grootste webhoster van Nederland. "We zijn een dossier aan het aanleggen", aldus woordvoerster Chantal Driessen van de Stichting Domeinregistratie. "Er komen over Freehosting substantieel meer klachten binnen dan over welke andere provider dan ook."

Over de inhoud van de klachten en hoeveel er precies zijn binnengekomen kan Driessen niets zeggen.

Volgens bronnen wordt voornamelijk geklaagd over domeinregistratie. Nadat een internetter op de site van Freehosting de beschikbaarheid van een domeinnaam heeft gecontroleerd, blijkt het domein enkele dagen later te zijn geclaimd door Freehosting. De hostingprovider wordt door sommigen 'één van de grootste domeinkapers van Nederland' genoemd. In het verleden werd er veel geklaagd over de technische kant van de Freehosting-dienst.

Volgens Driessen is het de eerste keer dat de SIDN een dergelijk onderzoek start. "We zullen alle klachten samen met Freehosting doornemen."

Van een aantal klachten kent Driessen het onderwerp wel. Het zou gaan om een extra service die Freehosting verleent. "Freehosting registreert in sommige gevallen de aangevraagde domeinnaam als klanten traag zijn met het opsturen van de verplichte vrijwaringverklaring. De domeinnaam wordt overgeschreven als de papieren worden ingeleverd", aldus Driessen. Mocht de internetter toch afzien van een relatie met Freehosting, dan is het domein al gereserveerd.

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland wil geen waardeoordeel uitspreken over de veel beklaagde webhoster. Ook moet er niet te zwaar getild worden aan het onderzoek. "De klachten hoeven niet gegrond te zijn", zegt Driessen. "Het wil niet zeggen dat Freehosting handelt in strijd met ons reglement of met de wet."

Freehosting verbaasd

De eerste reactie van directeur Jan Kooman van Freehosting is er een vol van verbazing. "Wij zijn nooit op de hoogte gebracht door de stichting."

Nadat het nieuws bezonken is zegt Kooman dat het eigenlijk logisch is dat er meer klachten over zijn bedrijf komen dan over concurrenten. "Wij groeien veel sneller. Daar heeft het aantal klachten ook mee te maken."

Volgens Kooman zijn de geluiden over domeinkaping onjuist. "Wij kunnen niet eens zien welke domeinnamen worden gecontroleerd. De gebruiker tikt die informatie direct in bij de Stichting Domeinregistratie." De extra service waarbij Freehosting alvast de naam registreert als de klant traag is met het papierwerk wordt door Kooman bevestigd. "Maar als de klant de naam wil, schrijven we die kosteloos over."

Freehosting zegt alle medewerking toe aan het onderzoek van de SIDN.

Dit artikel is om 15.40 uur gewijzigd. De reactie van Freehosting is toen toegevoegd.