De SIDN heeft een 'zeer constructief' gesprek gevoerd met Arnout Veenman en Peter Bax van hostingbedrijven Xcat en Enix. Bax en Veenman zijn de initiatiefnemers van een online petitie die de SIDN oproept zijn werkwijze te verbeteren. De stichting heeft nu concrete toezeggingen gedaan om de klachten te verhelpen.

Zondag 25 september wordt de bereikbaarheid van de whois-database aangepakt. Volgens ondertekenaars van de petitie is de database erg traag en soms zelfs onbereikbaar. Vanaf de eerste week van oktober wordt de bereikbaarheid van de stichting zelf aangepakt. Telefoongesprekken worden sneller aangenomen, e-mail worden sneller beantwoord. Naast deze twee problemen bekijkt de SIDN ook de overige twee punten op de klachtenlijst van de ondertekenaars.

Het stoort de hostingproviders namelijk verder dat de zogeheten namespace van nl-domeinen pas na een werkdag is bijgewerkt. Andere partijen werken zo'n register van domeinen (semi-)realtime bij. Verder is het vele papierwerk dat rond een nl-domein komt kijken een groot euvel, zo stellen de initiatiefnemers. Bax: "Het papierwerk is eigenlijk niet erg lang en goed behandeld, wellicht komt dit in het volgende gesprek aan de orde."

Juridisch tintje

"Om telefonisch contact te krijgen zouden wachttijden van langer dan vijf minuten normaal zijn. Daarbij laten reacties op e-mail zeer lang op zich wachten, soms wel een week. Er gaan geruchten dat e-mails met een juridisch tintje zelfs pas na vier weken worden beantwoord", schrijft Veenman in een pdf-bestand rond de perikelen met de SIDN.

De petitie is in totaal 610 keer getekend waaronder 189 keer door een SIDN-deelnemer. "Dat komt neer op bijna tien procent van alle SIDN-deelnemers", calculeert Veenman. De initiatiefnemers zijn positief over de ontmoeting met de SIDN: "Dit gesprek is door beide partijen als zeer constructief ervaren." Hier blijft het ook niet bij. Er komt een onafhankelijk forum voor SIDN-deelnemers.

Besloten platform

Dit forum is een besloten platform waar SIDN-deelnemers hun mening over de stichting kwijt kunnen. Veenman: "De zaken die leven worden door moderators van mening omgezet naar concrete stelling. Op deze concrete stellingen kunnen de deelnemers hun stem uitbrengen. De resultaten van deze stemmingen worden gecommuniceerd naar de SIDN."

Veenman en Bax richten zich met het forum hoofdzakelijk op kleinere deelnemers. Veenman: "Het punt dat er aan scheelde is de communicatie, en feitelijk dat de kleinere SIDN-deelnemer geen stem had. Dit voornamelijk door gebrek aan communicatie-expertise en tijd. Dit probleem gaan we proberen op te lossen met het forum."

De initiatiefnemers benadrukken dat ze graag in dialoog blijven met de stichting. Veenman: "Wij kunnen enkel dingen bereiken als we praten en proberen mee te werken met de SIDN. Het heeft totaal geen nut om dingen als 'dit moet en dat moet' te roepen."