Het Nederlandse publiek moet bewust worden gemaakt van de gevaren en onveiligheid van internet, vindt de SIF. Deze club is vandaag een grote landelijke campagne gestart, genaamd 'Veilig Internet'. Kinderen en volwassenen krijgen tips aangereikt hoe veilig rond te surfen. Directeur Ton Jansen ziet voor de SIF graag een rol weggelegd vergelijkbaar met Veilig Verkeer Nederland, zo zei hij eerder in een vraaggesprek met WebWereld. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van OC en W behoren tot de leden, staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat werd bereid gevonden maandag een promotioneel babbeltje te houden tijdens de kick off. Toch wil het allemaal niet echt lukken met de onafhankelijke en vertrouwenswekkende uitstraling van de Foundation. De site staat namelijk vol met advertorials van de leden, die minimaal 10.000 gulden per jaar moeten betalen om mee te mogen doen. Tot de zich leden noemende sponsors behoren namen als Air Miles, 12 Move, Arthur Andersen en Disney Online. Zo kan het gebeuren dat bedrijven op de site uitgebreid de ruimte krijgen hun producten te promoten. Nergens is het duidelijk dat het feitelijk om een reclame gaat. In een kadertje stelt Air Miles: "Air Miles en privacy horen bij elkaar." En Shell-provider 12 Move staat naar eigen zeggen garant voor betrouwbaarheid, veiligheid en privacybescherming. Bij het hoofdstuk Sofware mag een manager van Aladdin zijn antivirusproducten aanprijzen. Andere makers van antivirussoftware worden niet genoemd. Het is alsof Veilig Verkeer Nederland op zijn site Opel als enige veilige auto neerzet. Wie de promokadertjes overslaat, houdt een site over met wellicht voor sommigen handige tips over hoe om te gaan met attachments, gelardeerd met obligate opmerkingen als: "Een ezelsbruggetje is om uw bereidheid bij internetgebruik te vergelijken met de echte wereld."Eerdere relevante berichten: SIF promoot alleen software van eigen leden (18 november 1999) Safe Internet Foundation promoot veilig internet (23 september 1999)