Vier jaar geleden kwam de eerste versie van The Sims uit. Spelers bepalen in het spel het leven van hun karakters. De karakters moeten eten, slapen en werken: eigenlijk alles wat een normaal mens ook doet. De gamer smaakt het genoegen om voor God te spelen. The Sims viel daarmee op tussen alle gewelddadige schietspellen. Het werd één van de populairste computerspellen ooit. Er gingen miljoenen exemplaren van de game over de toonbank. Met het vrijdag gelanceerde The Sims 2 hoopt de maker van het spel, Electronic Arts (EA), het succes van de eerste versie te evenaren. De mogelijkheden voor de spelers zijn flink uitgebreid. De karakters in het spel hebben nu een doel: ze moeten beroemd worden, veel geld verdienen of heel slim worden. Ervaringen in hun jeugd dragen ze de rest van hun leven als 'emotionele bagage' mee. Daarnaast kunnen karakters hun genetische eigenschappen nu ook meegeven aan hun kinderen. The Sims 2 is positief ontvangen. Zo geeft de gamessite Gamespot.com het spel een 8,9. De site noemt Sims 2 een geweldig spel. Ook de BBC is zeer over de nieuwe Sims-versie te spreken.