De sinterklaasomzet bedraagt tot nu toe 170,3 miljoen euro. Dit komt naar voren uit een online enquête van belangenvereniging Thuiswinkel.org onder 950 leden. De stijging is echter minder spectaculair als vorig jaar. Toen spendeerde de Sint 56 procent meer dan in dezelfde periode in 2006.

Wii populairst

Met name elektronica, boeken, speelgoed en home-entertainment doen het goed. Het meest gekochte product is de Nintendo Wii/DS. Apple volgt op de tweede plaats met de iPod en de iPhone. Het op twee na populairste product is de DVD Het paard van Sinterklaas. Verder zullen veel mensen op pakjesavond een digitale camera of mobiele telefoon krijgen.

Opvallend

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org noemt het opvallend dat 1,2 miljoen mensen voor het eerst op internet een Sinterklaascadeau hebben gekocht. Door de economische crisis zijn mensen volgens hem op zoek naar producten met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Flinke stijging

Voor de tweede helft van 2008 verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet naar 2,5 miljard euro. De totale omzet van dit jaar zou daarmee op 4,8 miljard euro komen, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2007.