Sinterklaas is blij als hij vanavond even de computer uit kan zetten. De sinterklaasomzet van Nederlandse webwinkels heeft dit jaar namelijk alle records verbroken. In de afgelopen twee en een halve week is er online voor 130 miljoen euro aan sinterklaasproducten verkocht. Dat is 56 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een telefonische enquête van webwinkelvereniging Thuiswinkel.org onder haar leden.

De meest verkochte producten zijn boeken, dvd's, home-entertainment (games), speelgoed en consumentenelektronica. Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, betekent dat met 130 miljoen euro de Sint 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt, waarmee een record zou zijn behaald.

Sint wint van de Kerstman

"Volgens de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland besteden Nederlanders namelijk naar verwachting tussen 1,3 en 1,4 miljard euro aan sinterklaasproducten. Dat Sinterklaas zijn weg naar internet heeft gevonden, staat nu wel vast. De goedheiligman gaat mee met zijn tijd", aldus Jongen.

Een eerder onderzoek van TNS-NIPO spreekt echter over 820 miljoen euro totale Sinterklaasomzet, wat overigens nog steeds een record is. Volgens datzelfde onderzoek is de Sint nog altijd populairder dan de Kerstman. 53 procent van de Nederlanders kiest voor de Sint, tegen 47 procent voor de Kerstman.