Naast de overname van Apperceptive heeft Six Apart ook een aantal nieuwe diensten onthuld. Volgens het blogplatform luidt het hiermee een nieuwe fase voor blogs in.

"We hebben gemerkt dat blogs zijn veranderd van een hobby in een carrière. Experimenten met blogs zijn uitgegroeid tot heuse strategieën," vertelt Chris Alden, ceo van Six Apart. Onder de dienst vallen onder meer TypePad en Moveable Type.

"Blogs hebben een enorme invloed op de manier waarop bedrijven zaken doen, zowel intern als extern. Mensen vragen ons regelmatig of we ze meer diensten kunnen bieden".

Helpen bij bouw en ontwerp

De acquisitie van Apperceptive moet aan deze behoefte voldoen. Het bedrijf helpt bloggers bij het ontwerp en de bouw websites die meer verkeer aantrekken, terwijl ze tegelijkertijd kunnen profiteren van nieuwe advertentiediensten. Een speciaal VIP-programma zal voorzien in beoordeling en optimalisering van de blogs, analyse van ontwerpen en templates en biedt opleidingen. Dit alles moet ervoor zorgen dat bloggers betere blogs bouwen waarmee zij hun zichtbaarheid vergroten en een breder publiek trekken.

User Generated Content

De nieuwe diensten van Six Apart zelf helpen online uitgevers gemeenschappen op te bouwen en stimuleren user-generated content. De dienst helpt daarnaast bloggers om content vanuit één applicatie te publiceren, bijvoorbeeld door integratie met bestaande systemen mogelijk te maken. Daarnaast heeft de firma een consultancy-dienst geïntroduceerd die bloggers adviseert over manieren waarmee zij meer uit hun site kunnen halen.

Hosten en adverteren samenbrengen

Six Apart beweert de eerste firma te zijn die zowel een blog-platform als advertentie-diensten aanbiedt. Daarmee gaat de firma voorbij aan Google, dat zowel het Blogger platform als de Adsense advertentiedienst in portfolio heeft.

Janet Meiners, een blogger bij marketingblog Marketing Pilgrim, juicht de nieuwe dienst toe. Tot nu toe zijn dergelijke diensten alleen aangeboden door bedrijven "die niets van blogs snapten," bepleit zij.

"Klanten moesten helemaal overnieuw beginnen of kregen niet de het verkeer of bezoek dat ze gewend waren. Wat ik zo leuk vind aan Six Apart is dat ze hun diensten richten op de kleine man (of vrouw). Zelfs de populaire bloggers hebben de grootste moeite om grote namen zover te krijgen dat ze op hun blog adverteren. Ze mogen dan veel bezoekers trekken en een trouwe fanbase hebben, maar ze missen de kennis die nodig is om advertenties binnen te halen".

Facebook-applicatie

Vorige week kondigde Six Apart al een nieuwe Facebook-applicatie aan die gebruikers van het sociale netwerk in staat stelt om, vanuit het sociale netwerk, blogs en microblogs te publiceren. In tegenstelling tot bestaande Facebook-tools voor het bloggen, kan er met deze nieuwe applicatie worden geblogd naar weblogs als Blogger, TypePad, Twitter, Movable Type, Vox en WordPress.

Six Apart heeft in de afgelopen twee jaar regelmatig samengewerkt met Apperceptive, om websites te ontwerpen en bouwen voor onder andere de Washington Post, Huffington Post, Boing Boing en Major League Baseball.