"In 2005 zullen we nieuwe samenwerkingen sluiten en nieuwe producten ontwikkelen, zoals voicemail en een SkypeIn-service waarmee je vanaf het vaste net naar Skype kunt bellen. We gaan ook speciale diensten ontwikkelen voor de zakelijke markt." Dit zegt Zennström in een exclusief vraaggesprek met WebWereld. Wat voor diensten dit precies zijn, kan Zennström nog niet zeggen. Skype begon in 2003 met het aanbieden van telefonie via internet en is hiermee bijzonder populair. De software is inmiddels al zo'n 54 miljoen keer gedownload. Bij het bedrijf werken ongeveer tachtig mensen, heel wat meer dan de hooguit tien man die ooit bij Kazaa werkzaam waren, een eerder succesvol project van de Zweed. Zennström ziet overigens wel parallellen tussen zijn twee geesteskindjes. Beide diensten worden volgens hem tegengewerkt door de gevestigde orde. Bij Kazaa was dat de muziekindustrie, bij Skype zijn dat instanties als de OPTA en de Amerikaanse FCC. Deze willen Skype en andere voip-leveranciers aan dezelfde regels onderwerpen als traditionele telefoonbedrijven.

Regeltjes

Als zij in hun opzet slagen, wordt Skype overspoeld door regeltjes uit alle landen waar het zijn diensten aanbiedt. Bovendien zal Skype bepaalde belastingen moeten afdragen, waarmee het voor Skype duurder wordt om zaken te doen en het dus zijn tarieven zal moeten verhogen. Zennström ziet die lobby echter niet als een grote bedreiging. Skype is volgens hem totaal anders dan andere voip-leveranciers: "Zij leveren een rechttoe rechtaan telefoniedienst waarbij je een stekker in je bestaande telefoon steekt. Skype is daarentegen een persoonlijke dienst die je overal met je mee naartoe kunt nemen. Als ik naar Bejing reis, zet ik mijn laptop aan en ben ik bereikbaar. Het is geen vaste telefoonlijn." De ceo heeft er dan ook alle vertrouwen in dat Skype zich niet aan dezelfde regels hoeft te onderwerpen als vaste telefonie. Het volledige interview met Zennström is te lezen in de WebWereld-special Internettelefonie.