Reden voor de make-over is het feit dat Skype, ondanks veelbelovende cijfers, nog altijd niet als een succesverhaal voor eBay wordt gezien. eBay kocht het bedrijf in 2005 voor een bedrag van 2,6 miljard dollar. De aankoop werd door professionals uit de industrie met argusogen bekeken, omdat het bedrijf destijds nauwelijks inkomsten had, omdat het een gratis dienst betrof.

Investeringen en veranderingen binnen het bedrijf wierpen echter snel hun vruchten af, en in het eerste kwartaal na de aankoop, boekte het bedrijf al een winst van 126 miljoen dollar, een bedrag dat vele malen hoger is dan wat eBay en PayPal verdienden in dezelfde fase van hun bestaan.

Afschrijving

Inmiddels telt Skype meer dan 309 miljoen geregistreerde gebruikers, maar toch wordt de aankop door eBay nog altijd niet als een succesverhaal gezien. Mede verantwoordelijk hiervoor is het feit dat met de huidige inkomsten het aankoopbedrag op korte termijn niet kan worden terugverdiend en het feit dat eBay vorig jaar een afschrijving deed van 1,4 miljard dollar op Skype, waarmee het bedrijf toegaf teveel te hebben betaald voor Skype.

Makeover

Om het tij te doen keren, heeft eBay besloten om het programma te onderwerpen aan een flinke make-over. De betaversie van dit programma, genaamd Skype 4.0, is sinds gisteren te downloaden.

De nieuwe versie is volgens Josh Silverman, president van Skype, de meest ingrijpende verandering op het gebied van de interface in het vijfjarig bestaan van het programma: "Het werd hoog tijd om de gebruikersinterface van Skype onder handen te nemen. De service is begonnen met het aanbieden van gratis audiogesprekken, maar daar zijn langzamerhand veel meer services bijgekomen, zoals videogesprekken, bestandsuitwisseling, text chat etc. Het belangrijkste doel van deze metamorfose is het samenbrengen van al deze onderdelen, zodat het makkelijker wordt om alles te benaderen vanuit één gesprek."

Eenvoudiger videobellen

De belangrijkste verandering in Skype 4.0 is dat het een stuk eenvoudiger is gemaakt om een videogesprek te starten. Volgens het bedrijf is slechts 28 procent van alle gesprekken voorzien van een live videofeed, omdat het voor gebruikers lastig was om deze optie te vinden. Hiervoor is nu een grote knop op een prominenten plaats aangebracht, wardoor er een duidelijk verschil ontstaat tussen gewone gesprekken en videogespsprekken. Het gesprekkenlogboek is nu geïntegreerd naast de naam van een persoon, waarbij er geen irritante popups meer verschijnen zodra er een nieuw gesprek binnenkomt.

Meer betaalde gesprekken

eBay hoopt dat de vernieuwingen ertoe zullen leiden dat meer mensen Skype zullen gebruiken voor het plegen van betaalde telefoongesprekken, al blijft de dienst tussen computers uiteraard gratis. In de toekomst moet het met deze versie van Skype mogelijk worden om eenvoudig PayPal betalingen te doen via de Skype-service.