De storing voor de hardwarematige Skype-clients is afgelopen zondag begonnen, maar houdt nu nog altijd aan. Het Skype-forum stroom vol met klagende gebruikers in onder meer Nederland, België, Groot-Brittannië, Spanje, Zwitserland, Zweden, Hongarije, Brazilië en Canada. Webwereld is door een lezer getipt, waarna Skype om opheldering is gevraagd. Op het forum wordt namelijk geen uitleg verschaft en de statuspagina van de VoIP-dienst geeft aan dat alle systemen goed werken.

'Probeer opnieuw'

“Bedankt voor je vragen - kun je alsjeblieft proberen opnieuw te verbinden?", reageert pr-medewerker Sravanthi Agrawal van Skype, dat is ingelijfd door Microsoft. “We menen dat er een technisch probleem was, dat inmiddels is opgelost. Dus ik ben benieuwd of je nog altijd een probleem hebt bij het verbinden [met Skype]."

Die problemen zijn er inderdaad nog steeds, getuige de vele nieuwe posts van vandaag in het forum. De twee oorspronkelijke threads - over een Philips-telefoon en over een Dualphone-toestel - tellen inmiddels respectievelijk 19 en 9 pagina's vol met meldingen van gebruikers dat zij niet langer met hun telefoons kunnen inloggen op Skype. Het begindeel van de ene thread stamt overigens van een eerdere storing, in augustus vorig jaar.

Ligt aan Skype

Bij die eerdere inlogproblemen heeft de tech-support van Philips een klagende klant verteld dat zijn toestel een te oude Skype-versie gebruikt. Een andere gebruiker heeft toen na een uitgebreide chatsessie met Philips' support nog de firmware van zijn Philips-telefoon ge-update, maar ook dat heeft niet gebaat. De conclusie was toen dat het probleem bij Skype zelf zat.

Nu bij de huidige storing gaat Skype-woordvoerder Agrawal in eerste instantie niet in op de vraag van Webwereld wát er precies mis is waardoor Skype-telefoons niet langer kunnen inloggen op de VoIP-dienst. Hij bedankt wel voor de feedback dat de statuspagina voor de dienst geen melding geeft over de inlogproblemen. “Ik zal dat opnemen met het team."

Meer toestellen

Gisteravond is er op die Heartbeat-pagina een summiere melding geplaatst. “Het is ons ter ore gekomen dat een paar klanten met sommige Skype gecertificeerde telefoons (Philips VOIP 841 en Dualphone 3088) log-in problemen hebben", schrijft social media directeur Jennifer Caukin van Skype. Zij geeft haar excuses en stelt dat het bedrijf de zaak onderzoekt om de problemen op te lossen.

Ondertussen melden getroffen gebruikers in het forum dat het om meer telefoontoestellen gaat dan alleen de twee door Caukin genoemde modellen. Die constatering is nu ook erkend door Skype zelf. Community manager Claudius Henrichs meldt deze ochtend in het forum dat naast de Philips VOIP 841 en DUALphone 3088 ook deze toestellen niet kunnen inloggen: de Linksys CIT400, NetGear SPH200D, TOPCOM [email protected] 6000, GE/Skype phone 28310 en de Sony Playstation Portable. Hij roept gebruikers op om andere telefoons met inlogproblemen aan te melden in het forum.