De tweede prijs gaat naar What the doodle?, een multiplayer Pictionary-spel, en de derde prijs is voor WaveSecure. Die applicatie stelt gebruikers in staat een backup te maken van hun telefoon. Gebruikers kunnen hun telefoon ook volgen en het toestel op afstand blokkeren en wissen als het wordt gestolen. De Android Developer Challenge wordt georganiseerd door Google om meer ontwikkelaars warm te maken voor dat open source-platform.

Niet zakelijk

Naast de hoofdprijzen werden in tien categorieën de top drie beloond met respectivelijk 100.000, 50.000 en 25.000 dollar. De top drie van het algemene klassement mocht daar 150.000, 50.000 of 25.000 dollar bijtellen. Onderwijs, games, en productiviteit bevonden zich onder de categorieën. Opvallend veel categorieën zijn gericht op consumenten, een echt zakelijke categorie ontbreekt.

Kleine ontwikkelaars

"We hebben veel interessante en hoogstaande applicaties ontvangen", schrijft Eric Chu, manager van Google's Android Mobile Platform in een blogpost. "We zijn vooral blij met de inzendingen van veel onafhankelijke en kleinere ontwikkelaars."

Meer dan 26.000 Android-gebruikers hebben uit een applicatiepoule 200 finalisten gekozen. In de laatste peiling telden de stemmen voor veertig procent mee in het eindoordeel. De overige zestig procent is ingevuld door een jury van Google.

Hoeveel inzendingen er in deze twee wedstrijd zijn gedaan is niet bekend gemaakt. Google wijst er zelf slechts op dat er de vorige keer bij de eerste Android Challenge 1.700 inzendingen waren. Alle applicaties zijn ontwikkeld voor de Engelstalige versie van Android 1.5.

Meer wedstrijden

Ook andere makers van mobiele platformen proberen met wedstrijden ontwikkelaars te lokken. Zo ook Microsoft. De beloning voor de ontwikkelaars ligt daar een stuk lager. De Windows-producent heeft geen prijzengeld voor ontwikkelaars van nuttige, innovatieve of fraaie mobiele applicaties. In plaats daarvan krijgen de winnaars een ontwikkelaarsuitvoering van een Surface-tafelcomputer, ter waarde van 20.000 dollar.

Daarnaast krijgen de winnaars online-promotie en -marketing op twee Microsoft-sites (Windows Mobile Total Access en de wedstrijdsite zelf). In landen waar Surface niet verkrijgbaar is, keert Microsoft de waarde van die aanraaktafel uit.