VillaMedia Magazine, het huisorgaan van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, juicht de subsidies toe, want "journalistieke innovatie in dit tijdsgewricht vergt durf, creativiteit en uithoudingsvermogen, en kan dus wel een zetje gebruiken". Dat is duidelijk, maar aan de beschrijvingen van de diverse gesubsidieerde projecten valt nauwelijks een touw vast te knopen. En dat ligt niet aan de schrijver. Punt is namelijk: het ene project is nog vager dan het andere.

Het meest concreet is een initiatief van HDC Media, beloond met een subsidie van 232.000 euro. HDC Media wil digitale dorpspleinen bouwen. Zoiets als Wegener ooit zonder succes deed, maar dan anders. Hoe anders? Dat wordt niet duidelijk. Evenmin wordt duidelijk hoe het bedrijf op termijn geld denkt te verdienen aan deze 'vernieuwde' digitale dorpspleinen. Met die vraag moet je Geert ten Dam van HDC Media ook niet lastigvallen, want "het blijft een proef".

Geen plan geen probleem

Een ander project dat in het artikel wordt besproken: het Hyperlokaal Online Nieuws Netwerk. Wat is het? Bart Brouwers, die het project leidt: "Wij ontwikkelen een platform dat niet alleen hyperlokaal is, maar ook hyperpersoonlijk en hypersociaal". En verder? Verder meldt Brouwers dat hij graag oefent met het uitleggen van zijn concept, want "ik heb nog niets, alleen maar plannen. Dat is soms best lastig". Maar geen probleem voor het Stimuleringsfonds: een subsidie van 393.000 euro voor het project dat Brouwers namens Telegraaf Media Nederland (!) leidt. Mag hij het wiel opnieuw uitvinden, want in de Verenigde Staten bestaat 'hyperlocal' al. Blijkbaar vond het Stimuleringsfonds het niet nodig eerst even af te wachten of het in Amerika daadwerkelijk van de grond komt.

Snel door naar de website van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Daar staat een mooi overzicht van alle (online) journalistieke projecten die ooit geld van het fonds mochten ontvangen. Loop die lange lijst eens door en verwonder je. Wat direct opvalt: geen enkel project uit de voorgaande jaren heeft het 'gemaakt'. Het is een treurige aanblik. De ruif van het Stimuleringsfonds voor de Pers kent vreemde kostgangers. Neem nu het weblog Genoeg.nl. Oh, de ironie. De site over zuinig leven kreeg 97.575 euro van het fonds.

Leugens.nl

Een ander internetproject dat op steun van het Fonds mag rekenen: leugens.nl van mijn gewaardeerde Webwereld-collega en -columnist Peter Olsthoorn. Leugens.nl is een weblog waarop elke maand een stuk of tien stukjes verschijnen. Leuk dat Peter zoiets in zijn vrije tijd doet, dacht ik altijd. Niets is minder waar. Hij krijgt 76.500 euro van het fonds, want Leugens.nl "zou in eerste instantie alleen op basis van advertentie-inkomsten geëxploiteerd worden, maar dat bleek niet haalbaar". Ja, daar kijken ze bij het Fonds enorm van op; een site die niet van advertentie-inkomsten kan leven.

Nu zijn subsidies, in tegenstelling tot wat Geert Wilders beweert, meestal een nuttig iets. Het maakt initiatieven mogelijk waar geen geld voor is, maar die we met zijn allen wél belangrijk vinden. Tenminste, ik neem aan dat dat ongeveer de gedachte achter een subsidie is. Maar niet bij het Stimuleringsfonds voor de Pers. Dat is een vijver waarin je zonder schaamte naar gemeenschapsgeld kunt hengelen. Hoe zoiets in zijn werk gaat? Gebruik in je aanvraag de woorden als 'crossmediaal' en 'innovatief', en de cheque wordt uitgeschreven. Het is de kat op het spek binden.

Geniaal verdienmodel

Vraag ik me toch af: waar ben ík eigenlijk mee bezig? Ja, beste lezer, ik ben een hardwerkende sukkel. Dom vooral. Ik schrijf stukjes en doe mijn best er voor betaald te krijgen, terwijl het geld voor het oprapen ligt bij het Stimuleringsfonds voor de Pers. Dat ik daar nu pas achter kom! Daarom mijn oproep: wie heeft een idee voor een leuk online project? Kernwoorden: 'liever lui dan moe', 'de duvel schijt op de grootste hoop' en 'na ons de zondvloed'. Deponeer je ideeën in de comments. Wie weet worden we dan samen rijk. Subsidie als verdienmodel; ik vind het geniaal!