De introductie van grotere banners is onvermijdelijk geworden, zo verklaarde Slashdots mede-oprichter Rob Malda onder zijn alias CmdrTaco vrijdag in een verklaring op de site. Talloze andere online publicaties hebben het afgelopen jaar adverteerders al meer ruimte en mogelijkheden op hun site gegeven, in een poging de ingezette daling van de reclameinkomsten een halt toe te roepen. Slashdot kan niet langer achterblijven, zo schreef Jeff Bates (`Hemos'), directeur van de site, in een toelichting op het bericht van Malda. "Adverteerders willen het, en als wij ze (de grotere banners, red.) niet leveren, zullen we niet veel langer blijven bestaan", aldus Bates. Tegelijk introduceert Slashdot een betalingssysteem om de site zonder banners te kunnen bekijken. Hiermee volgt de site het voorbeeld van Salon.com, het online magazine dat veel lof heeft ontvangen voor zijn berichtgeving maar nog nooit winst heeft gemaakt. Anders dan Salon komt Slashdot echter niet met een abonnement per maand of per jaar, maar met betaling per aantal bekeken pagina's. Voor 5 dollar kan een bezoeker duizend pagina's op de site bekijken zonder advertenties. Een abonnement voor een vast bedrag is volgens Slashdot niet wenselijk omdat bezoekers de site op te sterk uiteenlopende manieren gebruiken. Met het ingestelde tarief zou 82 procent van de bezoekers een jaar lang Slashdot bannervrij kunnen lezen. Het incasseren van de abonnementsgelden zal verlopen via het online betalingssysteem van PayPal, het bedrijf dat onlangs een in de internetsector inmiddels zeldzame gang naar de beurs maakte. IBM wordt volgens Bates een van de eerste adverteerders die van de nieuwe reclamemogelijkheden gebruik zal maken. Slashdot trekt naar eigen zeggen dagelijks zo'n 330.000 bezoekers. De plannen voor grotere banners en een betaalde versie waren in oktober vorig jaar al aangekondigd.