Dat blijkt uit onderzoek van Consumers Web Watch, zo meldt Newsbytes. Consumenten hebben meer vertrouwen in kranten en televisienieuws (58 procent), banken (55 procent) en zelfs in de in de Verenigde Staten zo gehate federale overheid (47 procent).

"Het vertrouwen in e-commerce sites en sites die consumenten adviseren over wat ze moeten kopen, is alarmerend laag", concludeert Beau Brendler van Consumer Web dan ook.

De tijd dat mensen online zijn, is van weinig invloed op het vertrouwen in e-commerce. Van de mensen die langer dan drie jaar op internet zitten, zegt nog steeds maar 31 procent webwinkels te vertrouwen. Van de bezoekers van e-commercesites heeft 33 procent vertrouwen in de inhoud.

Nieuws- en informatiesites doen het beter. De 1500 ondervraagden meenden dat die sites net zo betrouwbaar zijn als hun offline tegenhangers. Wel moeten nieuwssites meer helderheid verschaffen over hun privacybeleid en een duidelijke scheiding aanbrengen tussen redactionele inhoud en advertenties.