Er moet nog veel gebeuren voordat het digitale lezen doorbreekt, zegt Maikel Verhaaren van GfK Retail and Technology op het E-reading Event in Eindhoven. Het onderzoeksbureau monitort in Nederland 3500 digitale en fysieke kassa's en telde tot nu toe 37.000 verkochte apparaten.

"Het is wachten tot digitaal lezen cool en vernieuwend wordt, en toegevoegde waarde boven fysiek lezen biedt", zegt Verhaaren.

GfK komt later dit jaar pas met uitgebreide cijfers over het aantal verkochte e-books in Nederland, maar de eerste tekenen zijn niet al te gunstig. Volgens Verhaaren worden er per verkochte reader slechts drie e-books aangeschaft.

Te weinig aanbod

E-books zijn ook nog maar een fractie van de inkomsten van de boekenbranche. Per verkocht e-book worden nog steeds 1240 papieren boeken verkocht, vertelt Verhaaren. Dat komt deels door het tegenvallende aanbod aan e-books. Het assortiment fysieke, niet-wetenschappelijke Nederlandse boeken is 36 maal groter dan het digitale aanbod.

Hidde van der Louw, boekenmanager bij Bol.com, is optimistischer. De webwinkel verwacht in 2010 250 tot 400 duizend e-books te verkopen. Dit jaar verkocht Bol.com naar eigen zeggen al 54.000 e-books. Ook verkocht de webwinkel 20.000 e-readers, vooral van Sony, sinds het begon met het digitale lezen te bieden.