Sinds maart ontvangt 123 Lock opeens 100-150 bezoeken via Google per dag, bijna het tienvoudige van de maanden daarvoor. De slotenmaker ziet dat de extra toestroom van verkeer zich niet vertaalt in extra klandizie. Vermoed wordt dat een concurrerende slotenmaker expres op de advertenties klikt.

Wel kliks, geen extra inkomsten

Omdat de kliks wel in rekening werden gebracht door Google, rezen de kosten voor de slotenmaker de pan uit, zeker omdat er geen extra inkomsten tegenover staan. Daarom is 123 Lock gestopt met adverteren bij Google AdWords.

Via een Amerikaanse rechter eist 123 Lock ook een schadevergoeding bij Google. De slotenmaker beweert dat Google over de klikfraude geïnformeerd is maar dat Google niet voldoende gehandeld heeft. De kosten van dit soort overduidelijke gevallen van klikfraude moeten worden terugbetaald aan de adverteerder, vindt de advocaat van 123 Lock.

Google zegt tegen MediaPost nog niet op de hoogte te zijn van de aanklacht. Een woordvoerder meldt wel dat Google veel investeert in het beschermen van adverteerders tegen ongeldige kliks.

Geschikt voor 60 miljoen

In 2006 schikte Google in een andere zaak die over klikfraude ging. Er werd een pot van 60 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor adverteerders die slachtoffer waren van klikfraude. Adverteerders kregen bij gevallen misbruik nieuw krediet om AdWords in te kopen.