Zo blijkt uit onderzoek van Emerce. Sinds twee maanden worden Nederlandse bedrijven met een .nl- of .com-domein, gebeld door domeinnaamhandelaren die ze waarschuwen dat iemand anders hun naam met de extensie .eu wil vastleggen.

Volgens Emerce vertelt de beller dat hij na onderzoek contact heeft opgenomen omdat hij bang is dat de aanvrager van het .eu-domein verkeerde bedoelingen heeft. De domeinhouder biedt het bedrijf dat hij opbelt vervolgens aan om voor 197 euro servicekosten per jaar de domeinnaam zelf vast te leggen. Dit kan alleen als er snel beslist wordt.

Het Amsterdamse European Domains & Trademarks is een van de bedrijven die op deze manier klanten werft. Volgens een medewerker wil ED&T bedrijven waarschuwen voor slechte bedoelingen van anderen. Als voorbeeld noemt Van Doorn het misbruiken van merknamen om te verwijzen naar pornosites. Wanneer ED&T vermoedt dat een aanvraag 'niet zuiver' is, wordt de eigenaar van het .nl- of .com-equivalent gebeld en mag deze de .eu-variant claimen. Volgens Van Doorn is dat 'gewoon een goede klantrelatie'.

SIDN

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland is het niet met deze kwalificatie van Van Doorn eens. Een voorlichter van de organisatie verklaarde tegenover Emerce meerdere klachten over ED&T te hebben ontvangen. De SIDN raadt de klagers aan om niet met het bedrijf in zee te gaan.

Op internet wordt een campagne gevoerd tegen ED&T. Een website waarschuwt tegen de praktijken van wat zij de 'oplichters' noemen. Volgens de website zijn bij het bedrijf aangevraagde domeinnamen anderhalve week later nog niet geregistreerd. ED&T-medewerker Van Doorn vermoedt dat er een concurrent achter de site zit.