Een aantal smartphone-rivalen slaan de handen ineen voor een nieuwe mobiele locatiedienst. De zogeheten In-Location Alliantie, met onder meer Samsung, Sony, Nokia, Qualcomm, Broadcom en het door Samsung overgenomen CSR, richt zich op indoor navigatie door gebouwen zoals winkels en bedrijven. De service gaat gebruik maken van WiFi en Bluetooth 4.0, schrijft The Inquirer.

Het gecreëerde ecosysteem is naast de navigatieservice vooral commercieel aantrekkelijk. Locatiegerichte reclame is daarbij een groeimarkt die vaak genoemd wordt. Mensen die door winkels lopen kunnen bijvoorbeeld geholpen worden aan de producten die zij zoeken en lokale bedrijven kunnen advertenties afstemmen op een specifieke locatie.

In 2013 moet de service draaien

De gebruikte techniek bestaat deels al. Qubulus begon met een platform dat bestaat uit een aantal netwerksniffers die aangesloten worden op een centraal systeem. De verzamelde data van de mobiele netwerken wordt naar een centrale database gestuurd waar de positie van een gebruiker wordt bepaald en opgeslagen.

Nog dit jaar beginnen de in totaal 22 samenwerkende partijen met het draaien van pilots Vanaf 2013 hopen de partijen, waaronder ook chipfabrikanten, de service te integreren in smartphones.