De mondiale verkoop van smartphones in het tweede kwartaal van 2013 overstijgt voor het eerst in de geschiedenis de verkopen van dumbphones. Er zijn het afgelopen kwartaal 225 miljoen smartphones verkocht, terwijl er 210 miljoen dumbphones over de toonbank gingen.

De dumbphone, ook wel feature phone genoemd, maakt een vrije val van 21 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gartner.

In Nederland driekwart smart

In Nederland is inmiddels 73 procent van de verkochte mobieltjes 'smart', blijkt uit cijfers van GfK. Van die smartphones die het afgelopen kwartaal over de toonbank gingen ondersteunt 24 procent 4G. In Nederland is daar overigens nog maar mondjesmaat gebruik van te maken door de beginnende uitrol van KPN in de Randstad en omgeving, terwijl ook Vodafone, T-Mobile en Tele2 nog volgen met de aanleg van een landelijk dekkend netwerk.

De voornaamste reden voor de overwinning van de smartphone op zijn ‘domme’ voorganger is de opkomende Aziatische markt, die liefst 74 procent groeide. Vooral dankzij grote landen zoals China en India heeft de verkoop van smartphones daardoor ook wereldwijd een stevige groei van liefst 46,5 procent doorgemaakt.

In deze landen zijn de goedkopere smartphones bijna niet meer weg te denken. Met een gemiddelde prijs van 120 dollar in China (zonder subsidies) en nog minder in landen als India, Indonesië en de Filipijnen, waar er gemiddeld circa 100 dollar of nog minder voor een smartphone betaald wordt, is de goedkopere smartphone extreem populair geworden en moet de feature phone het steeds verder afleggen.

Rek in de Indiase markt

Analist Anshul Gupta van Gartner ziet bovendien nog veel rek in de markt van bijvoorbeeld India, waar de smartphone altijd slechts 15 procent van de verkochte telefoons uitmaakt, het afgelopen kwartaal. In zijn ogen is de grootste behoefte op smartphonegebied dan ook innovatie in het segment smartphones tot 200 dollar.

Er gaan geruchten dat ook Apple zich wil roeren in dat segment met een goedkopere iPhone, al zou dit een stevige trendbreuk betekenen met het huidige Apple-verdienmodel van dure iDevices met hoge winstmarges. Het afgelopen kwartaal had Samsung op smartphone-gebied een marktaandeel van 31,7 procent (71,4 miljoen verkochte smartphones), tegenover een aandeel van 14,2 procent (31,9 miljoen iPhones) van Apple, becijfert Gartner.