De mobiele operators zijn dit met veertien sms-makelaars (aanbieders van sms-diensten) op 1 mei al overeengekomen. De sms-gedragscode is vrijdag door de telecomautoriteit OPTA gepubliceerd en moet uiterlijk 1 augustus van kracht zijn.

Bij het aanbieden van sms-diensten moeten voortaan, naast de naam en het nummer van de dienst, ook de kosten voor het ontvangen van de berichten en de frequentie van de berichten worden aangegeven. Tevens moet er verwezen worden naar een web- of teletekstpagina waarop achtergrondinformatie over de dienst is te vinden.

Deze basisinformatie is door abonnees achteraf altijd op te vragen door het woord 'help' te sturen naar de <I>shortcode</I> van de dienst. Bij duurdere sms-diensten (70 cent per ontvangen bericht of meer) moet de gebruiker zelf een antwoordbericht ('OK') sturen waarmee hij zijn abonnement bevestigt.

Door de gedragscode komt de klant sterker te staan in de zogeheten omgekeerde bewijslast. Als een abonnee een klacht heeft over een dienst waarvoor hij zich niet heeft aangemeld, moet de sms-makelaar kunnen aantonen dat die persoon zich daarvoor wel heeft aangemeld. Kan het bedrijf dat niet, dan krijgt de klant zijn geld terug.

Bij de overtreding van de code kan een sms-makelaar worden uitgesloten door de mobiele aanbieders.

Evaluatie

De gedragscode is ondertekend door de aanbieders van mobiele telefonie (KPN Mobile, Vodafone, T-Mobile, O2, Orange, Debitel, AH Mobiel en Tele2) en veertien sms-makelaars. Na zes maanden wordt de gedragscode geëvalueerd.

De gedragscode is tot stand gekomen nadat de Consumentenbond, de stichting Ombudsman, de OPTA en de operators zelf veel klachten kregen over dure sms-diensten. In februari werden met name de Consumentenbond en het tv-programma Radar overstelpt met klachten over 'sms-leed'.