Het Nederlandse bedrijf Emaildome beweert een applicatie te hebben ontwikkeld waarmee bedrijven 'de enorme kosten van het sorteren, uitzoeken en beantwoorden van mails' kunnen drukken.

Klanten die per mail een vraag sturen krijgen namens het bedrijf een keuze voorgelegd: óf ze betalen voor een snel antwoord (binnen een uur, vier uur, een dag of vijf dagen), of ze betalen niet, maar dan laat het antwoord langer op zich wachten. Betalen kan per SMS, met een creditcard, prepaid of via een 0900-nummer, aldus Emaildome.

"Veel mensen vinden het de normaalste zaak van de wereld dat ze betalen voor een informatienummer. Waarom zou je dat dan niet doen voor een snel en toegewijd antwoord per mail?", vraagt Tim Wijnen, directeur van Emaildome zich af.

Wijnen denkt dat klanten door Emaildome duidelijkere vragen gaan stellen. "Als je snel een duidelijk antwoord wilt, en daar voor betaalt, dan zul je ook eerder heldere vragen stellen", redeneert Wijnen. Ook de klant zou geholpen zijn, want die krijgt 'gegarandeerd antwoord binnen de gewenste tijd'.

Emaildome richt zich primair op banken en verzekeraars, de Belastingdienst, serviceproviders, telecombedrijven en energieleveranciers. Deze bedrijven zouden veel tijd en geld kwijt zijn aan de grote toestroom aan 'elektronische briefjes'.

"Consumenten kunnen Emaildome ook gebruiken, bijvoorbeeld wanneer zij adverteren op Marktplaats, Ebay of Speurders", oppert Emaildome. "De verkoper weet dan dat koper concrete belangstelling heeft, immers, hij moet betalen om in contact te treden." De software zou eveneens handig zijn bij internetdating.