Al vijf jaar levert KPN succesvol machine-to-machine (m2m) oplossingen aan klanten die apparaten met het internet willen koppelen. Maar technologische ontwikkelingen en schaalvergroting in het Internet of Things (IoT) gaan de laatste tijd zo snel, dat het bedrijf vorig jaar heeft besloten de hiervoor verantwoordelijke afdeling uit te breiden, compleet met een IoT Academy: een initiatief dat ontwikkelaars voor het IoT samenbrengt en kennis laat uitwisselen. Een bekende, populaire IoT-toepassing van dit moment is de 'slimme meter' van energieleveranciers, vertelt KPN IoT-Director Armijn Spreitzer.

Bestaande m2m-technologie om klanten te ondersteunen bleek door de razendsnelle ontwikkelingen in het IoT niet langer voldoende om klanten die gebruik maken van de oplossingen van de telecomprovider effectief te ondersteunen, vertelt Marc Titulaer, Technical Productmanager Internet of Things bij KPN. "We hadden een breder, flexibeler platform nodig waarop we ook in de toekomst makkelijker kunnen doorontwikkelen en sneller klantspecifieke requirements realiseren."

IoT olievlek breidt zich uit

Klanten moesten in de te ontwikkelen portal hun eigen 'use cases' kunnen herkennen. Slimme meters zijn daar op dit moment een voorbeeld van, maar ook andere apparaatjes moeten snel op het KPN-netwerk kunnen worden aangesloten. In de zoektocht naar een geschikte omgeving voor een scope die steeds groter wordt, kwam het bedrijf uit bij de software van Mendix. "Dit werd gedreven door de primaire wens van een kortere time-to-market om snel aan de wensen van klanten te kunnen voldoen. Ook toekomstige flexibiliteit speelde een grote rol", zegt Titulaer. Ter illustratie: Onderzoeksbureau Gartner schat in dat in 2020 niet minder dan 25 miljard apparaten op het IoT aangesloten zullen zijn.

Om te beoordelen of Mendix voor KPN zou kunnen werken, liet het door haar partner Mansystems een proof-of-concept bouwen. "In twee weken tijd hebben zij met twee ontwikkelaars mijn set requirements en mock-ups in het PoC tot leven gebracht", vertelt de IoT-specialist. "De werkende portal zag er overtuigend uit, waarna we snel stappen konden zetten voor een productie versie." Die omgeving draaide binnen een half jaar voor de belangrijkste klant van KPN. Inmiddels zijn alle klanten op de portal aangesloten.

Titulaer: "We doen, in samenwerking met Mansystems, tussendoor sprints om functionaliteit toe te voegen; recent is 4G-connectiviteit erbij gekomen. We krijgen voor verdere verbetering feedback vanuit onze gehele klantenkring, wat genoeg ideeën oplevert om verder mee te kunnen."

Klanten werken met een eigen omgeving binnen dezelfde portal

Op dit moment wordt de IoT serviceportal gebruikt om nieuws, onderhoud en storingen te communiceren, serviceniveaus te communiceren, verzoeken en incidenten af te handelen en SIM-kaarten te forecasten en te bestellen. Er zijn koppelingen gemaakt met een platform waarin SIM-kaarten beheerd worden, de netwerkgegevens van KPN-installaties en externe bronnen, zoals dekkingskaarten. "In de toekomst willen we koppelingen gaan maken met andere IoT-bouwblokken zodat de portal nog klantspecifieker te configureren is. Het voordeel van Mendix is dat we hiervoor niet telkens opnieuw een klantspecifieke omgeving hoeven op te bouwen, maar dat we die veranderingen in het bestaande platform kunnen doorvoeren", aldus Titulaer.

Een wens voor de toekomst is koppeling met aanvullende webservices (API's) en ondersteuning van uitbreiding van het productportfolio van KPN; naast SIM-kaarten wil het bedrijf ook andere (ondersteunende) IoT-services gaan leveren.

Eind dit jaar een nieuw IoT-netwerk

"We zijn nu bijvoorbeeld ook bezig met de uitrol van het LoRa-netwerk. Allerlei aspecten van de service en dienstontwikkeling daarvan zijn volop in ontwikkeling. In die vraagstukken wordt Mendix, vooral vanwege de korte time-to-market voor nieuwe initiatieven, meegenomen om hier verder te automatiseren. Hun software is een middel waar we heel tevreden over zijn", zegt IoT-Director Spreitzer.


Wilt u meer weten? Bedrijven als KPN, Kuehne + Nagel, Enexis en ING Hypotheken vertellen meer over digitale innovatie in hun bedrijf tijdens Mendix on Tour. Het van oorsprong Nederlandse Mendix ondersteunt digitale innovatie door middel van een snel en eenvoudig platform voor applicatie-ontwikkeling. Mendix on Tour is speciaal voor IT-executives en business managers en geeft u in één middag concrete handvatten voor het leiden van digitale transformatie in uw bedrijf. Schrijf u hier gratis in.