Binnenkort zal Google zijn belangrijkste diensten zoals de zoekmachine, YouTube en Maps overgieten met een sociaal sausje, intern Google Me genoemd. Topman Eric Schmidt bevestigt de plannen, maar geeft nog geen details. Hij noemt het zelf een extra ‘sociale laag’ op bestaande producten en diensten van Google, meldt The Wall Street Journal. Hiermee wil het concern eindelijk een serieuze concurrent worden van Facebook. Dat sociale netwerk is met ruim 500 miljoen gebruikers veruit de grootste.

Facebookdata nodig

Opmerkelijk genoeg erkent Schmidt dat hij Facebook nodig heeft voor Google’s sociale plannen. Impliciet vraagt hij dan ook of Facebook zijn gigantische database met gebruikersdata wil opengooien, zodat Google Me profieldata van Facebook kan benutten.

“Het beste zou zijn als Facebook zijn data opent,” aldus Schmidt op de Google Zeitgeist-bijeenkomst. “Als dat niet gebeurt, zijn er nog wel andere manieren om die informatie te verkrijgen.” Het lijkt, gezien de animositeit tussen Facebook en Google, niet waarschijnlijk dat Facebook meteen zijn rijke database openstelt voor Google.

Onlangs wilde ook Apple met Ping, zijn sociale netwerk in iTunes, ook toegang tot de API van Facebook. Facebook blokkeerde dit in eerste instantie.

Speerpunt: social games

Behalve sociale functies in bestaande diensten, investeert Google de laatste tijd ook honderden miljoenen dollars in zogenaamde social games, zoals bijvoorbeeld het op Facebook zeer populaire Farmville. Hoe deze investeringen in Google Me passen, is nog niet duidelijk.

Google exploiteert al jaren een sociaal netwerk, Orkut. Maar dit is slechts in een paar landen populair, waaronder Brazilië en India.

Google blunderde eerder dit jaar met een experiment om Gmail om te bouwen tot een Twitterachtig netwerk met het nieuwe Buzz. Die microblogdienst werd standaard aangezet voor alle Gmail-gebruikers, waarbij vervolgens de contactpersonen ongevraagd werden gedeeld. Na een storm van protest heeft Google Buzz meermaals aangepast.