Uit een onderzoek (pdf) van Nielsen Online naar sociaal netwerken komt naar voren dat 67 procent van de internetgebruikers sociale netwerken gebruikt. Daarmee wordt online e-mail verslagen. Zo'n 65 procent van de internetters maakt gebruik van webmail. De interesse in sociale netwerken groeit vier keer zo hard als andere veelgebruikte webapplicaties.

Dat betekent volgens Nielsen dat van elke 11 minuten dat iemand online is één minuut gespendeerd wordt binnen een 'member community'. Hier vallen zowel sociale netwerken en blogs onder. De meeste tijd per gebruiker wordt gespendeerd op Facebook.

Ouderen ontdekken sociale netwerken

De sociale netwerken spreken ook al lang niet meer alleen jongeren aan. Het snelst groeiende segment gebruikers van sociale netwerken vallen in de leeftijdsgroep 35 tot 49 jaar oud. Bijna een kwart van de Facebook-leden zou vijftig jaar oud zijn. Ook zouden sociale netwerken steeds meer gebruikt worden op mobiele telefoons. In Engeland steeg dat gebruik vorig jaar met 249 procent.

De onderzoekers trekken de conclusie dat 'sociaal netwerken een fundamenteel onderdeel is geworden van van de wereldwijde online beleving', aldus de BBC. Sociaal netwerken zou niet alleen het wereldwijde online landschap veranderen, maar ook de consumentenbeleving an sich.