Met de beursgang steekt Tie bedrijven als World Online en Chello naar de kroon. Het Nederlandse softwarebedrijf kondigde dinsdag trots aan als eerste internetbedrijf naar de Amsterdamse beurs te gaan. Tie ontwikkelt en verkoopt e-commercesoftware voor de zakelijke markt. Albert Heijn is een van de grootste klanten van het bedrijf. Tie, dat naar eigen zeggen marktleider is in de Benelux, wil in februari naar de beurs. Het bedrijf wil met de emissie kapitaal aantrekken voor de financiering van toekomstige groei. Die groei moet onder meer gerealiseerd worden door overnames. Tie denkt dat een NMAX-notering, die speciaal bedoeld is voor bedrijven actief in de Nieuwe Economie, zo'n 50 miljoen gulden oplevert. De beursgang, begeleid door Delta Lloyd Bank, heeft naast kapitaalverschaffing ook een grotere naamsbekendheid tot doel. "Dat is van belang bij het onder meer het aantrekken van hooggekwalificeerd personeel", aldus Tie in een persbericht. Het business model van Tie lijkt op dat van Amerikaanse beursgenoteerde ondernemingen als Vertical Net en Commerce One. Deze bedrijven leveren net als Tie business-to-business e-commerceproducten. Commerce One wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Tie.Eerdere relevante berichten: UPC brengt Chello in maart naar de beurs (12 januari 2000) AEX verlaagt drempel voor internetbedrijven (30 december 1999) World Online wil begin 2000 naar de Amsterdamse beurs (23 november 1999)