Het mobiele dataverbruik van klanten van Vodafone kan anders zijn dan zij in hun MyVodafone zien. Ook kunnen sms'jes die aangeven dat 100 procent van de databundel is verbruikt, te laat binnen komen. Dat meldt Vodafone. Het zou gaan om een softwarefout in één van de systemen.

Volgens Vodafone heeft de fout verder geen gevolgen. Kosten die gemaakt worden buiten de bundel worden volgens de telco pas in rekening gebracht nadat de sms van het einde van de limiet bij de klant is binnen gekomen. "De onterechte kosten worden proactief gecrediteerd en altijd in het voordeel van de klant. Op de rekening is het correcte verbruik te zien."

Klanten met RED-abonnement getroffen

Het zou gaan om klanten met een RED-abonnement. Daarnaast zou slechts 2 procent van die klanten zijn geraakt, hoewel Vodafone daarbij wel zegt dat die groep "wisselt van samenstelling". De telco doet het advies om de Vodafone Netperform-app te gebruiken om hun dataverbruik te monitoren in plaats van MyVodafone.

De fout zit hem in de software die gebruikt wordt voor MyVodafone. Het systeem dat het dataverbruik van de klanten bijhoudt werkt volgens Vodafone zoals het hoort. En op dat systeem wordt de rekening gebaseerd. Overigens is op de rekening te zien of er een creditering heeft plaatgevonden. Vodafone zegt te werken aan een oplossing, maar die nog niet gevonden te hebben.