Het onderzoek is uitgevoerd door Webwerelds zustersite Computerworld, in samenwerking met MarketResponse en Graydon. Het onderzoek vormt het eerste benchmark onderzoek naar de gehele Nederlandse ict-branche. De resultaten zijn gepubliceerd op www.computerworldranking.nl.

De ranglijst is gebaseerd op de kredietwaardigheid, omvang van de klanten en het enthousiasme van die klanten. Voor dat laatste onderdeel is gebruik gemaakt van de Net Promotor Score methodiek, een bewezen manier om klant-enthousiasme te meten.

Sogeti winnaar ondanks sector

De hoge score van Sogeti, een zakelijke dienstverlener, is des te opmerkelijk omdat leveranciers in de consultancy- en outsourcingssectoren over het algemeen slecht scoren. De kwaliteit van hun product blijft vaak achter bij dat van bedrijven in andere branches. Bovendien hebben ict-managers vaak het gevoel dat beloftes niet worden nagekomen en dat zij daardoor een te hoge prijs betalen. Dit geven zij aan in het Computerworld-onderzoek.

Ontwikkelaars en beveiligers scoren hoog

Het enthousiasme over aanbieders van ontwikkeldiensten en over beveiligingsleveranciers is juist erg hoog. Aanbieders van ontwikkeldiensten denken goed met hun klanten mee, nemen ruim de tijd voor hun klanten en hebben een goede kennis van zaken.

Afnemers van beveiligingsproducten en -diensten zijn vooral erg enthousiast over de relatie die zij met hun aanbieder hebben. Zij stellen dat hun behoeften serieus worden genomen en dat de leveranciers hun beloftes nakomen.

Ontevreden over bedrijfssoftware

Leveranciers van bedrijfssoftware zoals Oracle, SAP en Exact scoren het laagst. Deze sector is al jaren berucht vanwege de vendor-lockin, projecten die boven begroting uitkomen en gemiste deadlines. De ondervraagde ict-managers geven vooral aan dat de prijs van deze projecten niet opweegt tegen het product dat zij uiteindelijk ervoor terug krijgen.

Op de speciale website van Computerworldranking staan ranglijsten per sector, alsmede een uitgebreide rapportage en onderzoeksverantwoording. Het onderzoek naar klant-enthousiasme voor de Nederlandse ict-branche wordt vanaf nu jaarlijks uitgevoerd.