Mobiele operators kijken hoopvol uit naar de introductie van plaatsgebonden diensten, zoals het opvragen van een lijst restaurants in het gebied waar men zich op dat moment bevindt. De bedrijven verwachten veel van de dienst en denken dat het een van de voornaamste nieuwe inkomstenbronnen wordt. Maar volgens Sonera zullen zij voorlopig nog even geduld moeten hebben. In ieder geval de komende paar jaar hoeft men nog op niets spectaculairs te rekenen, zo zei vice-president Ari Hakala van Sonera deze week tijdens de Competitive Telecoms Pricing-conferentie in Portugal. Het Finse bedrijf wordt beschouwd als één van de voorlopers op het gebied van plaatsgebonden diensten. Medio 2000 introduceerde Sonera in haar thuismarkt tien van dergelijke diensten, waar al haar klanten toegang tot hebben. Hakala verwacht ook dat de diensten 'hot' zullen worden, maar waakt ervoor keiharde getallen en data te noemen. De vice-president zegt een WAP-debacle te willen voorkomen. Bij WAP werden hooggespannen verwachtingen gecreëerd. Het gevolg was dat veel consumenten teleurgesteld raakten toen zij de dienst eenmaal begonnen te gebruiken, en bleek dat het allerminst 'internet op de mobiele telefoon' was. "Het gebruik van onze diensten is bevredigend, maar het zal nog wel vijf jaar duren voor echt goede toepassingen verschijnen. We hebben de kennis in huis en we weten wat de succesvolle diensten worden, maar we hebben nog een hoop te doen", zo zei Hakala tijdens de conferentie. Een van de diensten die Sonera nu al biedt is dat klanten via hun WAP-telefoon een lijst met pompstations kunnen opvragen in het gebied waar zij zich bevinden. De gebruiker kan tegelijkertijd zien waar de benzine het goedkoopst is. Sonera houdt een database bij met daarin de benzineprijzen in de vijftien grootste steden van Finland. Plaatsgebonden diensten brengen de nodige privacykwesties met zich mee: de operator kan immers te allen tijde zien waar iemand zich bevindt en waar hij of zij heengaat. Maar volgens Hakala blijkt uit het onderzoek van Sonera dat de gebruiker minder last heeft van Big Brother-visioenen dan het bedrijf zelf. Sonera zegt in ieder geval geen gegevens over de locatie van klanten door te geven aan derde partijen. Ook klanten onderling kunnen binnenkort van elkaar te weten komen waar zij zich bevinden. Hakala haastte zich eraan toe te voegen dat een gebruiker dan wel toestemming moet geven om door een ander gevolgd te kunnen worden.