Het bedrijf gaf gisteren aan de winstverwachting voor 2008 en 2009 flink naar beneden bij te moeten stellen in verband met de trage economie en de sterke Yen. De stijgende Yen zorgt ervoor dat Sony-producten in landen met een andere valuta relatief duurder worden, waardoor de concurrentiepositie ten opzichte van bijvoorbeeld Zuid-Korea verzwakt. Hierdoor is de vraag naar duurdere producten, zoals lcd-televisies, digitale camera's en digitale videocamera's sterk teruggelopen.

38 procent minder winst

Veel bedrijven brengen op dit moment een winstwaarschuwing naar buiten (zo was het gisteren Amazon dat om die reden de koers zag dalen) maar de waarschuwing van Sony is wel heel drastisch. Het bedrijf verwacht in het boekjaar 2008 - 2009 in totaal 38 procent minder winst te draaien vergeleken bij de vorige winstverwachting, waarmee de winst terechtkomt op 150 miljard yen (1,23 miljard euro). Ook de omzet moest worden bijgesteld, naar een totaalbedrag van 9 biljoen yen (74,1 miljard euro).

Ook andere bedrijven geraakt

Het nieuws kwam hard aan bij investeerders, die massaal het vertrouwen verloren in het aandeel. De koers van Sony was tegen lunchtijd in Tokio met 12 procent naar beneden gezakt en staat nu op 16,6 euro, de laagste waarde in dertien jaar.

De waarschuwing van Sony heeft ook gevolgen voor de rest van de elektronicasector, omdat veel grote elektronicabedrijven op de beurs eveneens voor een groot deel afhankelijk zijn van de export, en dus ook getroffen zullen worden door de effecten va de sterke yen. Als gevolg hiervan daalde het aandeel Panasonic met 8 procent en het aandeel Sharp met 9 procent. In z'n totaal zakte de Nikkei 225 index met 5 procent.