De Oculus Rift van Facebook, Samsung Gear VR, de vorige week gepresenteerde HTC Vive en dus Sony's Project Morpheus. Er worden serieuze stappen gezet. Maar hoewel de concurrentie de innovatie sterk stimuleert, kan het nog even duren voordat het echt big business wordt met een apparaat dat iedereen wil hebben.

Lees ook:

Illusie Oculus Rift ijlt na in je brein

Razer gooit virtual reality-bril direct open source

8 adembenemende Oculus Rift-experimenten

Sony ontwikkelt met Morpheus in principe voor de PlayStation. Maar, zo geeft directeur R&D Richard Marks nu al aan tegenover Engadget, deze focus op interactie (in plaats van alleen toeschouwen) opent veel deuren. Zoals die van actieve story telling in het bedrijfsleven of het zelf ervaren van een rol in een film. Sony mikt op begin 2016 voor de verkoop van de eerste versie.

120 frames per seconde

Deze laatste ontwikkelversie is een stuk lichter en meer ergonomisch doordat het apparaat stabieler op je hoofd staat. Het 5.7 inch OLED-scherm (1920 x 1080), heeft een kijkveld van bijna 100 graden en kan met 120 fps een indrukwekkend aantal frames aan. Oculus en HTC zitten nog op 90 fps.

Voor deze nieuwe demo van Morpheus werkte Sony onder meer samen met NASA: